Zomervakantie 2016, Italie

serenella serenella serenella serenella serenella serenella serenella

Vrijdag 19 augustus uiteindelijk om 11:20 uur weggereden vanaf huis. De kilometerstand is 115895 km. We hadden wat oponthoud (fietsbeugel brak af en Wegenatlas vergeten). Er was veel file in Duitsland en om 17:30 uur zijn we gestopt in Wertheim/Bettingen, 543 km verder. Voor 20 euro hebben we op de camping daar geslapen, op het doorgangersveld. Daar staan Duitsers en Nederlanders die terug naar huis gaan, te herkennen aan mooie bruine huid. Verder staan er wat anderen, witte huid, geen kinderen ... Duidelijk de grijze golf die na kindervakanties op weg gaan ...
We zijn nog even naar de outlet gewandeld, lekker ijsje gegeten en weer terug gewandeld.
Zaterdag 20 augustus zijn we rustig opgestaan en het halve veld was alweer leeg. Wonderlijk dat we daar doorheen geslapen hebben.
We zijn om 09:45 uur vertrokken. De weg naar Wurzberg hadden we stau vanwege wegwerkzaamheden, daarna konden we heel lekker doorrijden, ong 130 km per uur, todat we de stau kwamen vanwege wegwerkzaamheden vlak voor Munchen. Uiteindelijk waren we om ongeveer 16:00 uur bij Natters (10 km vanaf Innsbruck), waar we een van de laatste plekken kregen.
Het weer was onderweg verslechterd, eerst bewolking en toen iets kouder.
S'Avonds konden we nog buiten zitten, maar wel in lange broek en sweater ...

camping
Zondag 21 augustus zijn we met de gratis bus vanaf de camping in 20 minuten naar de Hauptbahnhoff van Innsbruck gereden. Vanaf daar is het 5 minuten lopen naar de Innere Stadt, het centrum.
De winkels waren dicht, zondag natuurlijk en Oostenrijk is nog erg katholiek. Wat ons ook verbaasde is het enorme aantal klederdracht winkels: we telden er 5 binnen de eerste 10 minuten in de stad. Wie draagt dat nu nog ? Er waren wel veel mensen in de stad, iedereen komt om het Gouden Dak te zien. Er bleek ook een Japans jeugdorkest te spelen op het plein, onder het gouden dak.
Het weer bleef goed die dag, bewolkt maar droog, we hadden wel een lange broek aan.
Terug op de camping begon het te regenen en werd het nog kouder, dat betekende binnen zitten. We besloten om de maandag niet te blijven, de geplande wandeling boven Innsbruck (kabelbaan onhoog en daarboven wandelen), zagen we niet zitten. Letterlijk, we konden de bergen niet zien, die zaten in de wolken.
brenner brenner

Maandag 22 augustus
We zijn vertrokken uit Natters, getankt en de Brennerpas op. Dat reed prima door en ook aan de Italiaanse kant geen file. Het weer werd steeds beter en toen we om 13:30 uur in Bardolino aankwamen, was het warm, erg warm. We kregen een papiertje met vrije campingplaatsen en we kozen nummer 108, grote plaats, mooi plat en schaduw.
Die was 2 dagen beschikbaar, toen de receptiedame onze gegevens vond van 4 jaar geleden, mochten we ook 3 dagen blijven.
Dat zou betekenen donderdag weer vertrekken, dat leek een prima planning.
Binnen half uur stonden we, koffie gedronken en lag ik al in het Gardameer.
Het weer is heerlijk: overdag strak blauw en zon, ongeveer 30 graden. In de schaduw is het heerlijk, de zon is best warm. Maar op het luchtbedje op het water en op onze plaats onder de bomen, is het goed te doen. Niet zo heet als enkele jaren geleden, toen was het te warm om iets te doen.
s'Nachts koelt het lekker af, soms zelfs dunne dekbedje nodig ...
De dagen kabbelen rustig voort: opstaan, fietsen naar een stadje, s'middags zwemmen en op camping zijn, s'avonds uit eten of minstens een ijsje eten in Bardolino en op het stenen muurtje zitten in het haventje (pokemon vangen ...).
Op donderdag zijn we nog met de ferry naar Torri del Benaco geweest met de bedoeling terug te fietsen. Dat hebben we uiteindelijk niet gedaan: we konden niet langs het meer fietsen en moesten en stuk langs de weg en .... omhoog fietsen.
Dat doen we niet met onze stadsfietsen met maar 3 versnellingen, dus hebben we 4 uurtjes doorgebracht in Torri.
De moeder aller sloomste dagen: eerst koffie op terras van hotel met wifi (jippie), toen wandelen door stadje en langs meer en 2 keer op een bankje in de schaduw gezeten.
Daarna bij hetzelfde terras geluncht en daarna nog wandelingetje en rest van 3 kwartier op bankje gezeten ...

De geplande drie dagen werden er 5, zaterdag 27 augustus reden we verder naar Pisa.

Zaterdag
We zijn netjes op tijd vertrokken uit Bardolino, al om 09:15 uur. De rit ging voorspoedig, op een 3 kwartier na, dat werd een file. De weg splitst zich ergens bij Modena en dat leidt tot file.
Vlak voor Florence zijn van de snelweg afgebogen en via de A11 of A12 ? naar de kust gereden. Pisa ligt op ongeveer 10 km vanaf de kust.
De camping Torre Pendante was snel gevonden en inchecken en camper plaatsen was ook zo gebeurd.
Het was nog steeds erg warm, dus we zijn gewacht tot een uur of 5 om naar de supermarkt PAM te lopen. Vanaf de camping na 100 meter het spoorwegtunneltje onderdoor en meteen rechts is de PAM. Een grote supermarkt met ook veel verse spullen: vlees, kaas, groente en fruit.
Nadat we bij de camper hebben gegeten, zijn we weer de spoorwegtunnel gelopen en vlak om de hoek bij de PAM, is ook al de straat die leidt naar DE toren.
surf surf surf surf surf

Zelfs om 19:00 uur was het er nog steeds heel druk met toeristen. Er is een groot plein met Dom, kerk en de toren en daaromheen grasvelden. Daaromheen weer hekjes, waarop je kunt staan.
De Toren van Pisa staat werkelijk scheef! Zoals ik al had gezien op afbeeldingen op internet, maakt iedereen daar foto's van zichzelf en een of andere vorm om de toren tegen te houden.
Wij probeerden dat ook, maar Alex vondt het maar niets. Dus Alex wilde niet op de foto en ik wel, maar Alex is niet zo'n goede fotograaf ...
Zie hieronder de pogingen:
uit eten uit eten surf surf

wertheim camping wertheim camping wertheim camping

Zondag zijn we in de ochtend door Pisa gelopen, s'middags geluierd en gezwommen in het zwembad zijn we in de avond nog naar het laatste kunstwerk van Keith Haring gaan kijken.
Daarna uit eten met uitzicht op de toren. We hebben geleerd dat Lasagna in Italie gezien wordt als de primero gang, dus een soort voorgerecht. Alex kreeg dus niet al te veel lasagna ....

Maandag 29 augustus zijn we met de trein van Pisa naar Lucca gegaan, 3,50 euro pp voor een enkele reis.
Lucca is een mooi stadje, waarvan het mooiste deel de wallen om de stad zijn. Deze zijn zeer breed, er kan een auto over. Het is een populair wandel/fiets/jogging route, met grote bomen en veel schaduw.
We waren om een uur of 11 in Lucca en zijn eerst het stadje ingelopen, door een van de poorten. Na een tijdje gelopen te hebben, waren we volledig de richting kwijt en hadden we nog steeds niet de Informatione gezien.
Op het terras op een groot plein, bleek dat we op een van de grootste pleinen stonden bij de kerk van St Michel. We hebben wel de 'I' gevonden, een kaartje bemachtigd en zijn Lucca weer ingegaan. Eerst nog een picknickje op de wal op een bankje in de schaduw en daarna het stadje zelf nog even ingelopen.
Niet alle winkels waren open: lunchpauze of vakantie!

lucca lucca

Dinsdag 30 augustus

We zijn van Pisa naar Rome gereden en staan op camping Tiber aan de Tiber. De Tiber is niet bijzonder hier, je kunt er niet in zwemmen en hij ziet er grauw en vies uit. rivier ziet er niet heel bizonder uit.
De rit was makkelijk, geheel tolweg en deze keer geen file, om 14:00 uur waren we op de camping.
We hebben een rustige plek, om ons heen weinig andere mensen, het is duidelijk einde vakantie.
De rest van de dag hebben we op de camping doorgebracht, zwembad en luieren bij camper.
We hebben ons aangemeld bij het transferbusje voor 5 euro retour p.p en inderdaad op woensdag om 8:30 uur stond het busje klaar aan begin van de camping.
We waren niet de enigen: nog 2 andere NL echtparen (grijze golf... ), Italiaanse mensen en wat Duitse mensen. De bustocht duurde een half uurtje en toen stonden we op het busstation aan het eind van de Via Candia.
Daarvandaan liep je in 5 minuten naar de zijkant van het Vaticaan en vervolgens stonden we 10 minuten later voor de security van Vaticaanstad.
Tas afgeven, riem af, enzo en door een scanpoortje. Op het plein was het enorm druk en er was heel veel met hekken afgezet. Tevens zaten er mensen in het middendeel op stoelen en werd er een mis gehouden, dachten we.
Wat bleek, de normale woensdag audientie was deze keer uitgebreider, vanwege de eerdere aardbevingen en slachtoffers.
De paus reed rond in zijn pausmobiel en kwam dus ook vlak langs bij ons. Ik stond net niet vooraan bij het hek, er stond nog 1 iemand voor mij. Dus de foto's hebben wat extra koppen en armen van andere mensen ...
De mensen zijn heel uitzinnig en roepen 'papa' als hij langs rijdt. Soms stopt hij en schudt hij iemand de hand.

camping paus paus zwitserse garde

Toen de paus klaar was met zijn ronde, werd de mis voortgezet, ook door de paus zelf. Dat hebben we toen geskipt, we zijn het plein afgelopen en in Cafe Pietro maar aan de koffie en croissant gegaan.
Daarna zijn we via de Via della Conciliacione langs Castel Sant Angelo gelopen, verder langs de Tiber. Toen werden we overvallen door een enorme onweers/hoosbui en hebben we 3 kwartier geschuild in Pallazo di Giustizia, naast het hokje van de bewakers.
Toen het ergste voorbij was, zijn we toch maar gaan wandelen in de regen.
Tot we aan de overkant van de Tiber waren, toch wel weer nat waren en dus maar aan de Americano gingen.
Na verscheidene Cappucino's waarbij we meer melk dan koffie proefden zijn we Americano gaan drinken. Dat is vaak lekkere sterke koffie, waar je dan een kannetje melk bij krijgt.
Na de koffie, zijn we op de Via del Corso gegaan, de lange winkelstraat, richting Piazza del Populo, om naar de kerk Mario del Populo te gaan. Dat is de eerste kerk in het verhaal van Bernini Mysterie van Dan Brown.
Maar de kerk was dicht en zou pas om 16:00 uur weer opengaan.

Dus zijn we de Via del Corso in omgekeerde richting afgelopen en kwamen we bij het Pantheon terecht. Dat is een heel oud gebouw (in jaar 117 gebouwd ofzo) en heeft een gat in het dak. Een zogenaamd Occulus, geen idee waarom er een gat inzit. Precies onder het gat mag je ook niet komen, dat is afgezet. Ik neem aan dat het tijdens de hoosbui helemaal onderliep, in het midden zit ook een afvoerputje.
In het Pantheon (een soort godshuis/kerk) liggen 2 Italiaanse koningen begraven en Rafael ligt er ook in een tombe.

Na het Pantheon hebben we rondgelopen en die kleine straatjes eromheen. We hebben ijs gegeten bij Gulliamo, deze staat genoemd in het Boekje over Rome en was ons aangeraden door anderen.
Omdat we qua tijd niet meer zouden uitkomen met de kerk Maria Populo, hebben we de Trevi fontijn bezocht. Dat is een enorme drukte, zie de foto's.
We hebben ons vermaakt met het maken van selfies met de selfie stok en met het kijken naar anderen, die ook allemaal selfies maken.

Vervolgens zijn we via de Piazza Navane terug gewandeld naar de Tiber en naar Vaticaanstad. Daar willen we morgen heen voor de Sixtijnse kapel en voor de Sint Pieter.
Onderweg vonden we nog een kleine supermarkt op Via Candia en kunnen we vanavond spagetti eten ...

De planning voor donderdag is dus Sixtijnse kapel, St Pieter en Colloseum omgeving. We gaan nog even bedenken of we met bus en trein gaan, of met transferbusje van de camping.

We verbazen ons over de slechte staat van de wegen en huizen in Italie, over de electriciteits draden die langs de muren en gevels lopen, over de manier waarop de restaurants mensen naar binnen willen halen. Maar ook over de straatverkopers, die moeiteloos binnen 5 minuten van selfiestick overgaan naar paraplu en regenponcho.
Als het regent moet je paraplus verkopen, een oude waarheid.

Donderdag 1 september
Vandaag was het de 2e Rome dag. Na de regen van gisteren, geen afkoeling, dus volop zon en warmte. Pas laat in de middag zouden er wat wolken komen, maar toen was de zon al bijna onder.
We zijn deze keer met het openbaar vervoer van Rome gegaan. Eerst 50 meter lopen naar de bushalte, toen 3 haltes met bus 020 (we voelden ons als Amsterdammers helemaal thuis) en daarna op station Prima Porto met de trein naar Rome Flaminio.
Dat duurde 20 minuten en we zijn op een andere metro overgestapt en 3 haltes later waren we ongeveer bij het Vaticaan.
Dat viel even tegen, alsnog 15 minuten lopen naar Vaticaanstad.
Je zal maar slecht ter been zijn....
Op het plein hebben we rij voor de security gedaan, ongeveer 20 minuten, dus dat viel mee. Toen hebben we de Sint Pieter bekeken. Eerst de Sint Pieter zelf in, toen de Tombes met alle Pauzen bekeken. In de Sint Pieter werden alle stoelen klaargezet voor de herdenking aankomende zaterdag en konden we daardoor niet alles bekijken.

Op het Sint Pieterplein hebben we in de schaduw nog eens alle mensenmassa's bekeken. Nonnetjes, groepen pelgrims met groot kruis zingend en wel, toerist guides met allerlei groepen mensen, Indiers die van alles verkopen, paters, vrijwilligers, polizie, Zwitserse garde, Carabinieri, een bruid die heel chagarijnig keek ...

non non non zwitserse garde
Na de koffie met taart en croissant, zijn op bus 46 naar het Colosseum gereden. Althans naar het plein erbij....
Vervolgens klommen we de trappen op aan de buitenkant van het Forum Romanum. Het was ondertussen 12:30 uur en erg warm, dus we liepen van schaduw naar schaduw.
In een bloedhete rij (Italianen vinden het niet nodig om schaduw te regelen in een rij voor een kassa) hadden we 30 minuten later de kaartjes voor Forum Romanum en voor het Colosseum. Dat viel dan weer mee, 12 euro p.p totaal voor Forum en Colosseum. We besloten het Forum te bewaren voor vrijdag en alleen het Collosseum te doen. Daar was de rij niet zo lang, eerst natuurlijk weer security. Het grootste deel van de rij was echter binnen de muren en dus in de koelte.
Eenmaal binnen moest ik natuurlijk weer naar de wc dus weer wachten (8 wc's op al die mensen is wat weinig).
Het Colosseum is verbijsterend, het viel mij mee hoeveel er nog van over is. Verschillende terrassen (5) voor allerlei soorten bevolkingsgroepen, de muren van de gangen onder de arena staan er nog, de hoogte van het Colosseum is enorm.
Er was de hele dag door vermaak: gevangen en wilde dieren, acrobaten en tot slot de gladiatoren.
Afijn, iedereen die series over Rome of films zoals Spartacus enzo heeft gezien, kan het zich voorstellen.

Na het Colosseum hebben we gegeten en zijn we via de metro naar de Spaanse Trappen gegaan. Die waren echter afgezet, dus niemand mocht erop. Nu lagen ze volledig in de zon, dus waarschijnlijk hadden we er toch niet gaan zitten.
Vervolgens naar de Santa Maria del Populo kerk, de kerk van de eerste kardinaal van Bernini mysterie. Die was nu wel open en koel, dus daar hebben we even gezeten en de Chigi kapel (ook uit het boek) bekeken.

Daarna was ik toe aan een ijsje en deze keer wilde we ijs van Grom eten. Deze ijssalon is om de hoek bij de ijssalon van gisteren, Guillamo ?
. Guiliamo heeft heel veel soorten ijs, en Grom heeft minder soorten, maar is biologisch. We vonden allebei het ijs van Grom lekkerder.
We hebben ook een Magnum winkel gezien, daar gaan we vrijdag naar toe.

Om ongeveer 18:30 uur hebben we een snel even gedineerd (omelet en verse sinasappelsap). We hebben na het eten Alex zijn petje vergeten, dus we hopen dat we die de volgende dag nog kunnen ophalen. We zijn om 19:30 uur op de trein op station Populo gestapt.
Terug op Prima Porto, bleek na een kwartier wachten dat de bus 020 niet zou komen vanwege een accidente! We hebben toen maar gelopen, ongeveer 20 minuten.

Vrijdag 2 september
Augustus is over, de R is in de maand, maar het weer in Rome is onveranderd heet: rond de 32 graden en volop zon. We waren iets later opgestaan en langzamer op gang gekomen, dus we hadden 'pas' de bus van 09:15 uur. Via de trein en metro stonden we om 10:05 uur in de rij voor de kaartjes voor de Sixtijnse kapel en Vatican Museum.
Dat heeft een uur geduurd, maar de rij was niet voor de kaartjes, maar voor de security! Weer alles door scanner, riem af, zelf door poortje...
Er weer stonden overal militairen met geweer in de hand. Ik weet nog steeds niet of ik me veilig moet voelen, dat ze er staan, of dat ik bang moet zijn omdat er blijkbaar zo'n dreiging is, DAT ze er moeten staan.

Eenmaal binnen hadden we binnen 3 minuten kaartjes en liepen we in de meute mee naar de Sixtijnse kapel. Het was enorm druk en stilstaan kon eigenlijk niet.
Ik snapte niets van de route, steeds zag ik mooie plafonds en dacht ik dat het al de kapel was: erg verwarrend.
Eenmaal in de kapel herkende ik enkele van de beschreven schilderijen uit ons Rome boek. Dat was echter ook nog niet makkelijk, zoveel schilderijen naast elkaar en dan moet je de goede maar vinden. Ik heb wat foto's genomen met Iphone (flitsen mag niet, dus Iphone), maar ik begreep dat dat eigenlijk ook niet mocht.

Doordat we de route niet snapten, hebben de pauselijke verblijven gemist, maar we hadden niet de puf om de route nog een keer te doen, zo warm en benauwd was het. We hebben 2 anzichtkaarten en Vaticaan postzegels gekocht en de kaarten aan Alex zijn ouders gestuurd.

Daarna zijn we naar het eettentje van de omeletten gelopen, via Navano plein. We hebben de 4 stromen fontijn van Bernini bewonderd en een dure koffie met Tartufo ijs gegeten op een heerlijk gekoeld terras, precies 10 meter vanaf de fontijn.
En zie daar is de dure prijs van de koffie weer verklaard.
Daarna zijn we naar het eettentje van de omelet geweest om Alex zijn pet op te halen. In het eettentje hadden ze Alex zijn petje nog, dus Alex blij.

Tijdens de hitte van de middag zijn we in het park bij de villa geweest, op bankjes gezeten in de schaduw.
Daarna zijn we met de metro naar Forum Romanum gegaan, daar waren we iets voor zessen. Helaas de laat voor de audiotoer, dat was jammer.
Er was wel wat meer schaduw, maar de zon van 18:00 uur is nog steeds erg warm. Zeker als je tussen pilaren, halve muren, halve tempels en andere brokken steen loopt. Het Forum Romanum is heel groot en het verbaasde ons wel hoeveel er nog van over is. 2000 jaar oud, Romeinse rijk in verval, middeleeuwen, oorlogen en toch staat het er nog. Dat geldt zeker ook voor het Colloseum, dat die hoge muur er nog is, is een wonder op zich.

Daarna zijn we met metro, trein en weer geen bus, terug gereisd naar de camping.
3 dagen Rome in de dertig graden was genoeg, al zullen we zeker nog terugkomen en de rest van Rome bezoeken.

Zaterdag 3 septemer
We zijn uitgecheckt op de camping en alweer om 09:45 uur reden we weg van Rome, naar Siena. 2 uur later waren we er en om 12:30 stonden we kanr en klaar en zaten we aan de koffie. De eerste 220 km van de terugreis was gedaan.
We staan op de camping op de camper plaats, dit zijn 2 eerste velden verhard met heerlijke grote bomen en veel schaduw.
Het zwembad is top, en we zitten definitief in de grijze golf, geen kinderen, allen onze leeftijd en ouder en een jonger stel.
De camping ligt tegen de heuvel aan, dus steeds terrassen en trappen om van begin camping (receptie, winkeltje, restaurant) tot zwembad te komen.
Dat betekent ook dat lopen naar Siena zwaar is. We hebben een eerste wandeling gedaan, naar beneden om boodschappen te doen. De Coop ligt onderaan de heuvel, het is 15 minuten lopen naar beneden en ongeveer 20 minuten terug lopen naar boven. Dat valt wel mee, maar het is te stijl om tegenop te fietsen.

We hebben in het restaurant erg lekker gegeten: Alex een lap vlees em ik kipkluifjes.

Zondag 4 september
De ochtend begon met mist, maar om 10:00 uur was er al weer een strakblauwe hemel. Het lijkt of het minder warm is in Siena, dan in Rome. Af en toe een vage wolk en in de zon is het niet zo heet meer. We lopen overigens nog steeds in hempjes en korte broeken, s'avonds is het prima: in korte broek.
We zijn met de bus naar Siena gegaan: 1,20 euro p.p voor een enkele reis. In Siena hebben we rond gewandeld, het is een mooie plaats. Er zijn 2 grote middelpunten: de Duomo en het grote plein.
Het is de plaats met heel lekkere koekjes en andere zoetigheden, ze hebben bijvoorbeeld 5 soorten panne forte. Dat is een zware koek met noten of amandelen, die als overlevingskoek wordt gebruikt, door bijvoorbeeld wandelaars.
Ik ga het meenemen naar Almere.
De Duomo is prachtig, zowel van buiten als van binnen: er moet wel 7 euro pp betaald worden om te mogen kijken.
Toen we uit de Duomo kwamen, reden de Fiat500 club het plein voor de Duomo op: een leuk gezicht, al die kleine fiatjes. Al zat er af en toe een verdwaalde Fiat 126 bij, die mocht blijkbaar ook meedoen.
Daarna trok de hele rij verder door de smalle straatjes van Siena.
Op zoek naar koffie, kwamen we op het plein aan. Dit is het mooiste plein van de wereld zeggen ze: ik kan me er iets bij voorstellen. Er zijn negen stroken te zien op het plein en dit heeft te maken met de negen vorsten/heren/?? die Siena een tijd lang hebben bestuurd.
Daarvan is ook een mozaiek in de Duomo te zien. Elke vorst wordt ook nog afgebeeld met een dier.

In Siena en op het plein is het ook nog een Pokemon go walhalla: weer nieuwe Pokemon voor de Pokedex...

Maandag 5 september
De dag begon bewolkt, maar het was nog wel steeds erg warm. We besloten om te lopen naar het centrum van Siena. Eerst moesten we naar beneden lopen, zoals de zaterdag al hadden gedaan. Toen hebben we de trap gevonden die verstopt zit achter de supermarkt PAM. Dit is alleen geen trap, maar enkele roltrappen achter elkaar. In het winkelcentrum waar ook de PAM zit gaat vanaf de derde verdieping een serie roltrappen omhoog naar de stadwal van Siena.
Dat is praktisch het centrum. Dit is denk ik gebouwd om de trein toeristen makkelijk vanaf het trein station (vlak voor de PAM) naar het centrum te brengen.
In het centrum was het weer heel druk en eigenlijk hebben we hetzelfde gedaan als op zondag. We hebben pan forte gekocht en in dezelfde winkel/patisserie/koffie/ hebben we koffie gedronken, met een taartje. Daarna wat rondgehangen op muurtjes en wat boodschappen voor thuis gehaald. Tussendoor nog een ijsje van Grom gegeten en daarna de terugwandeling gedaan,
s'Avonds kwam er een groot onweer en konden we niet eten in het restaurant, dat is maar deels overdekt. We moesten reserveren in het restaurant vanaf 21:30 uur... we hebben ons eten maar als take away genomen, ook prima om onder je iegen luifel op te eten.

Na het onweer is het gelijk iets koeler, dat is voor ons een mooie overgang naar de 19 graden die in Innsbruck schijnt te zijn.
Langzaam gaan we dus weer op huis aan: volgens planning: Innsbruck, misschien nog even boven in bergen wandelen, daarna Koblenz en vrijdag of zaterdag thuis.

Dinsdag 6 september
We zijn vertrokken uit Siena en rond 15:30 waren we de Brenner pas over en zagen we donkere wolken boven Innsbruck hangen. We besloten om eerst langs Swarowsky world te gaan, daarna te beslissen welke camping. Immers het plan om de kabelbaan boven Innsbruck te doen, had alleen zin als het ook mooi weer is en je iets kunt zien vanaf boven.
We konden bij Swarowky niet slagen en reden toen verder naar een camping in plaatsje Weer. Een kleinere camping, erg vriendelijk en mooie plek.
We hebben lekker gegeten in het restaurantje en we hebben de camping op de lijst van 'handige onderweg campings' gezet. Het was alleen zo koud (17 graden) dat we binnen hebben gezeten. Maar volgens de berichten zou het de volgende dag heel warm worden, tussen 22 en 29 graden.
We besloten om de volgende dag het weer af te wachten: mooi weer: dan nog een dag in Oostenrijk, lelijk weer: op weg naar Koblenz.

Woensdag 7 september
Het was mooi weer de volgende dag en we dus nog een dag gebleven. We wilden naar het volgende dorp fietsen: Schwach en daar met de kabelbaan naar boven. Het fietsen ging prima, 20 minuten later stonden we in Schwach aan het begin van het dorp, waar een bus naar het begin van de kabelbaan zou gaan. Die lag immers hoger en dat konden we met onze 3 versnellingen-stadsfietsen niet doen.
De bus reed echter niet, dus het plan kon niet doorgaan.
Toen zijn we aan de andere kant van de Inn terug gefietst met het idee dan maar met de bus naar Innsbruck te gaan.
De Inn Radweg is een mooie fietsroute langs de Inn en ook langs het spoor. Toen kwamen we op het idee om met de trein naar Innsbruck te gaan, dus op station Weer een kaartje gekocht voor de trein die binnen 8 minuten zou komen.
Kaartje betaald aan de automaat, maar geen kaartje in het bakje .... We zijn toen maar wel de trein ingestapt. Mocht de conducteur komen, dan zou ik in mijn beste Duits uitleggen hoe en wat. De conducteur kwam niet en we moeten nog checken of er nu wel of niet is betaald...

In Innbruck hebben we koffie gedronken en daarna zijn we de drie 'bahnen' van de Nordkette opgegaan. Eerst een soort metro/treintje voor het eerste stuk naar Hungerbrug. Daarna met een grote cabine naar de tweede trap en tenslotte met een andere cabine naar het laatste station.
Daarboven was het prima weer, alleen de wind was koud. We hebben de laatste lichte 15 minuten gewandeld naar de top.
Het uitzicht was prachtig, het hele Inn dal was te zien en uiteraard ook de bergtoppen naar beide kanten.

Daarna zijn we stap voor stap weer afgedaald, door Innsbruck naar de trein gelopen, fietsen op station opgehaald, boodschappen bij de SPAR gehaald en terug naar de camping gefietst.

Donderdag 8 september
We zijn van Weer naar Koblenz gereden en daar hebben we bijna een hele dag over gedaan. We wilden niet via Wurzberg vanwege de wegwerkzaamheden en file, maar andersom hebben we ook file gehad.
We waren op tijd in Koblenz de camper neer te zetten, helaas niet aan de waterkant. Ik heb wel begrepen dat je deze plaatsen gewoon online kunt reserveren, dus dat kunnen we een andere keer doen. We waren op tijd om met het pontje te gaan, dat bracht ons over de Moezel naar de punt van Koblenz: die Ecke.
Terug hebben we gelopen naar de camping, dat was ongeveer 20 minuten lopen.
Koblenz is een leuke stad om te wandelen en aan de boulevard van de Rijn te zitten is ook niet verkeerd. Grote Rijnschepen en Cruise schepen komen langs, er zijn veel wandelaars en de winkelstraten van Koblenz zijn ook leuk.

Vrijdag 9 september
De laatste 350 kilometer naar Nederland gereden. Eindstand in Koblenz was 119340 kilometer .... 3445 kilometer plus de 350 km, dus 3800 kilometer gereden ... best veel!