Zomervakantie 2013, Camping Rubicone, Adriatische kust Italie

We hebben een zware reisdag achter de rug: vertrokken om 7:30 uur uit Almere en 700 km verder in Ingolstad om 17:30 uur, veel Stau!
De camping in Ingolstad ziet er goed uit, veel doorreizende gasten en enkele vaste gasten. camping in Ingolstad
We konden met het warme weer lekker zwemmen in het meertje, hebben een vreemde pizza gegeten bij de kiosk en gekaart bij de camper in gezelschap van miljoenen muggen. Hoeveel zouden we volgende dag zien, we waren allemaal overal gestoken (behalve Alex en die zat ook buiten) en vooral Tom op zijn onderrug. We snappen nog steeds niet hoe de muggen daar hebben kunnen komen !

camping
De volgende dag waren we weer om 7:30 uur op pad en zouden pas om 19:00 uur in San Mauro a Mare aankomen ...
In Duitsland waarschuwden ze al dat het 38 graden kon worden, Oostenrijk was net zo warm en Italie uiteraard even warm. De temperatuur in de camper liep op tot 41 graden.
We hadden file op de Brennerpas, dat hadden we niet verwacht, in de zomer 2012 konden we zo doorrijden op de Brennerpas.
brenner

Een vreselijke, warme reis, maar gelukkig stonden we op de camping snel op de plaats en stond de tent van Tom ook heel snel. We hadden al eerst boodschappen gedaan en gegeten bij de Mac, dus geen honger.
Het was rond 35 graden en het koelde niet echt af in de nacht, pas om 4:00 uur en 5:00 uur werd het iets kouder. De jongens zijn zaterdagavond gelijk met een grote groep naar de Tequila bar geweest. Ze hebben het gezellig met Britt, Demi, Mick, een jongen uit Brabant en twee meiden uit Steenwijk.
Zondags zijn we eerst naar het strand gegaan met de luchtbedden, lunchen met tosti's bij de camper en daarna het zwembad. S'avonds hebben met 12 man in de pizzeria gegeten.
Maandag was er markt en zijn Alex en Marti over de markt gelopen, Tristan en Tom hebben wat langer geslapen. Het was de hele dag bewolkt, nog wel warm. Om 14:00 uur begon het hard te waaien en hebben we de luifel vast gezet en de buren geholpen om de voortent nog beter vast te zetten. Het onweer kwam en daarmee de regen. Omdat er toch niet gezwommen kon worden is de hele club met jongelui met de bus van de ouders van Britt en 2 fietsen van ons, naar de I-per (grote hypermarkt) vertrokken.

Na het onweer was de temperatuur aanmerkelijk fijner, niet meer zo verschrikkelijk heet. Uiteraard is het in de zon nog wel warm, maar in de schaduw is het lekker. Het was meteen in de nacht ook koeler.
Samen met Tom heb ik pasta gemaakt: gehakt, rode saus, paprika, uien en tomaat.

De jongelui zijn vanaf de camping met een 'discobus' naar een club in Rimini vertrokken. De bus kostte geloof ik 3 euro en zet ze af voor de club. s'Nachts om 4:00 uur vertrok hij weer vanaf Rimini en leverde de jongelui thuis (op camping Rubicone) af. Het was gezellig, alleen werd een van de andere meiden ziek (draaierig, spugen en zakte door haar benen). Britt en Tristan zijn met haar in een taxi naar huis gegaan. Gelukkig ging het de volgende dag weer goed met haar.
Dinsdag was het heerlijk weer, strak blauwe hemel, windje van windkracht 4, zee is helder, het is goed toeven op het strand. We hebben gegeten: aardappelblokjes (jawel daar waren ze, pas op dag 6 ... ), vlees spiesje, hamburger, meloen met ardenner ham en sla.

rubicone rubicone
Woensdag is kopie van dinsdag, behalve het avondeten: ??
Donderdag, vrijdag en zaterdag: allemaal kopien, waarbij alleen het avondeten wisselde en de plaats van uitgaan voor de jongens. Ze waren vrijdags weer naar Rimini geweest en het was erg gezellig!
We hebben nogmaals pasta gegeten, de jongens waren BBQ en ergens en we zijn nog een 2 keer naar de Italiaan gegaan. Daar heeft Tom allerlei nieuwe dingen leren eten EN drinken:
limoncello en grape-cello aperatiefjes, een soort vissoep met krabben, kreeftjes, drie soorten garnalen, mosselen en slakken. De manier van eten van deze vissoep was moeizaam:
slakjes peuteren met een sticky, garnalen en krabben pellen, brood dopen: zie foto: het was een slachtveld!

Zomervakantie 2013, meer van Idro

idromeer idromeer
Zondags zijn we om 9:45 uur vertrokken bij Rubicone, na eerst nog even boodschappen en tanken te hebben gedaan. Op naar Lago D'Idro, 334 km naar het Noorden.

De rit was ok, een file van 5 km en ongeveer half uur doorstaan en na hele vieze mentol waterijsjes (zelfs Tom vond ze vies) en wat nauwe doorgangetjes en tunnels, reden we naar het meer van Idro.
Via het dorpje Crone langs het weggetje om het meer, ligt camping Rio Vantone.
camping Rio Vantone
Een middelgrote camping precies aan het meer. Vanaf de hele camping kun je het meer op. Het water van het meer is kouder dan de Adriatische zee, maar heerlijk verkoelend.
Het weer lijkt hetzelfde als bij Adriatische zee, alleen zitten we hier tussen de bergen en daarmee scheelt het zo een graad of 5. Althans lage bergtoppen van rond 1000 meter, het meer zelf ligt op een hoogte van 330 meter.
Dus de zon komt pas rond 10:00 uur in de ochtend over de bergkam en zakt s'avonds achter de andere bergtop. We hebben grote bomen en veel schaduw. Het is zeker een graad of 8 koeler en s'nachts helemaal heerlijk koel.

Op maandag hebben we rustig aan gedaan: zwemmen, dobberen op luchtbed, boodschappen en BBQ.
We hebben de activiteiten bekeken: windsurfen, SUPpen, mountain biken, wandelen, canying, klimmen ... we hadden heel sportief kunnen doen als we hadden gewild.
Voorlopig hebben Tom, Tristan en Marti besloten om windsurfen te gaan doen.
Op dinsdag zijn we gestart om 11:30 uur met inschrijven, wetsuit en reddingsvest passen en luisteren naar Maarten, die ons de eerste theorie les gaf: zeker een uur geluisterd en droog geoefend.
Elke dag steekt de wind rond 12:00 uur op en kun je het water op. De wind komt altijd uit het zuiden van het Idromeer, dus de beginners surfen tussen de beide oevers heen en weer: vanaf camping Rio Vantone naar de andere kant van het meer.
We kregen een zeil toegewezen, een klein zeil om mee te beginnen. S'middags leerden we dat we de maat van het zeil moeten onthouden, wij hadden als beginners een 3.5 !
De planken zijn ook genummerd van 2, 2+, 3, 4 en 5. Wij zijn begonnen op een 2+, de meest stabiele plank. Alhoewel wij alledrie zijn gestart op een 2, ik weet niet waarom. S'middags kregen we weer een 2+.
Voor Tom was het eerste half uur erg moeilijk, meer in het water dan op de plank. Tristan viel een keer en 'zeilde' toen weg, Marti bleef ook meteen staan.
s'Middags komen er rukwinden, midden op het meer. Erg fijn voor de gevorderde surfers, maar voor mij een drama. Ik kan het zeil dan niet houden en val constant van de plank. Na al dat gemodder en vallen, besloot ik toen maar te stoppen voor die dag. Het was toen ook al bijna 17:00 uur. Linkje naar de surfschool: surfschool op Rio Vantone

surf surf surf
Tristan had last van zijn rug, oude blessure en besloot de andere dagen niet verder te gaan. Tom vond het leuk en wilde door, net zoals Marti.
We kunnen zelfs ons surfbewijs halen, als we ook nog uurtje theorie volgen over algemene water regels. Misschien wel handig voor Tom, dan kan hij makkelijker ergens anders spullen huren, iets met verzekerd zijn en sommige windsurf verhuurders verhuren niet als je niet 'surfbewijs' hebt.
We hebben veel geleerd, namen als boeg, giek, mast, mastvoet, zwaard, hek.
(Nu ik dit zit te tikken en vanmorgen opstond, voel ik allerlei spieren en heb ik spierpijn. Kijken hoe het met Tom vergaat, als hij zo uit zijn tent kruipt... )
uit eten uit eten surf

Dinsdagavond hebben we (weer) lekker bij een Pizzeria gegeten, een stukje boven plaatsje Crone, 15 minuten lopen. Stefan heeft even heen en weer gereden en trug zijn we vanaf pizzeria naar Crone gelopen en toen nog 5 minuten met auto.
De weg van camping naar Crone loopt langs het meer, dat is alleen een weg voor bestemmingsverkeer en toeristen ...
Soms is er een soort stoep naast de weg, soms moet je op de weg lopen. Fietsen kan ook, maar terug naar de camping moet je klimmem, ik weet nog niet of ik dat wil doen.
Misschien wel fietsen naar Crone, bergafwaarts, en terug fietsen door een stukje te lopen ...
Het is niet heel erg stijl, zo ongeveer als een flinke brug in Nederland, maar dan wel wat langer dan alleen een brug op!
Franka en Andrea vermaakten zich prima op de camping: genoeg andere vriendinnen en jongelui om mee om te gaan.
Stefan en Alex deden dagelijks een middagdutje in hun eigen 4 sterren stoelen. Alhoewel de blauwe stoel van Alex op de laatste dag het zou begeven: elastiek stuk!

Woensdag zijn Wilma, Stefan en Franka naar de markt in Crone gegaan, terwijl Tom en Marti de 2e surfdag hadden. We hadden eerst een les om 11:00 uur, herhaling en 2 nieuwe dingen:
- vastpakken van de giek met 2 handen
- proberen sneller te draaien met een bijna overstag ..
We hebben echter niet veel kunnen oefenen omdat de wind weg bleef. Surfschoolbaas Leo riep wel 2 keer : 'Der wind Kommt ..' door de microfoon over de camping, maar Tom en ik liepen 2 keer voor niets omdat de wind toch niet kwam.
We zijn nog wel gestart, eerste kwartier zelfs een beetje hardere wind, maar daana viel het stil. Iedereen stond braaf op zijn plank en kwam niet vooruit. Ik was inmiddels afgedwaald en moest worden opgehaald met motortbootje en gesleept.
Het kwam niet meer goed die dag en s'nachts hadden we zelfs regen. Arme Tristan moest midden in de nacht van zijn luchtbed in de open lucht schuilen onder de luifel en verder slapen in zijn eigen tentje!

Op donderdag zouden Wilma, Franka, Andrea en Marti gaar SUPpen. Dat is staan op een surfplank met een roeispaan en dan peddelen. Een 2 uur durende toer was geboekt. SUPpen: Stand Up Paddling
Maar deze ging niet door, vanwege regenbuitjes, stroming op het meer en koud water. De plannign was om op vrijdag te gaan SUPpen.
Maar helaas ... ook de vrijdag ging niet door. Maarten (de windsurf en SUP instructeur) vertelde dat de andere instructeur al de SUP spullen nodig had.
Misschien kunnen we dinsdag.
De rest van de donderdag hebben we poulend, lezend en kaartend, vanwege de regenbuien, door gebracht en zijn we lekker gaan eten bij ad Genny, een restaurant naast de camping.
Op vrijdagmorgen kwam er eerst nog een zware regenbui, maar om een uur of 10 klaarde het op. De rest van de dag werd het weer mooi, kleine wolkjes, zon en warm genoeg voor zwemkleding.
Tom en Marti wisten nog niet of ze konden watersurfen en of de les om 15:00 uur door zou gaan.
Alex en Marti zijn een kleine wandeling van een 'half uur' gaan maken, dit werd echter 1 uur en 3 kwartier. We zouden naar een uitkijkrots gaan, maar al wat er kwam, geen linksaf voor een uitkijkpost.
wertheim camping wertheim camping wertheim camping
Na 3 kwartier zijn we omgedraaid. Het wandelpad bestond uit tientallen haarspeldbochten omhoog, dus toen het pad naar beneden ging, werd duidelijk dat de verwachte uitkijkpost over het meer, niet kwam.
Toen we terug liepen, kwamen we toch nog bij de linksaf rode pijl, die leidde naar het uitkijkpunt. Deze was zeer stijl en als een klif. Ik ben heel voorzichtg gaan zitten voor enkele foto's.

Wat bleek toen wij om 14:00 uur wilden gaan zwemmen in het meer? Allemaal windsurfers!
Tom en ik hebben onze spullen gepakt en zijn het meer opgegaan, allebei met een groter zeil: resp 3.7 en 4 voor Tom en planken nr 2a en 2 voor tom.
Het was lekker weer, best warm, ik heb de wetsuit uitgetrokken, Tom hield hem aan. We hebben de snelle draai geoefend, dat ging al beter bij Marti en goed bij Tom. Morgen (zaterdag) hebben we lesdag 3.
De andere familie Beusekom is naar Brescia geweest, een langwerpige, vreemde stad, maar ze hadden wel een leuke dag gehad.
In de avond hebben we eerst het onweer aan de andere kant van het meer bestudeerd, waarna we de spullen maar binnen hebben gehaald en de luifel net op tijd hebben binnengehaald, voor de stortregen los barstte. Alles was heel snel nat, iedereen op de camping zat verscholen in tent, caravan of camper. In de loop van de nacht werd het weer droog.

Zaterdag: weer een strak blauwe hemel. Eerst heb ik samen met Franka op het meer gedobberd (ook nog met Vincent en ??) op het luchtbed. We kwamen maar niet bij de rots en besloten toen maar terug te peddelen. Dat gaat nog best lastig: een groot 2-persoonsluchtbed tegen de stroom in ...
Samen met Tom hebben we vervolgens de derde cursusdag gedaan. Er was genoeg wind, zelfs even windkracht 4 tot 5. Toen dreven alle beginners af, vooral de kids en mochten we even niet starten.
Tom en ik hebben op les' geleerd hoe overstag te gaan en dat hebben we vervolgens 2 uur lang geoefend. Het normale surfen gaat steeds beter, minde rvallen, makkerlijker sturen en we upgraden af en toe: vandaag ging Tom met bord nr 3 en weer een groter zeil (4.3), Marti ging van bord 2+ naar bord 2 met zeil 3.7.
De wind was af en toe stevig, maar dan krijg je wel meer gevoel dat het windsurfen is .. al houd ik niet altijd het zeil en moet ik het weer laten vallen.
S'avonds pannekoeken gebakken, waarbij de pannenkoeken hebben gebakken op de platte kant van de grill. Dat gaat goed en je kunt lekker buiten bakken. De mannen hebben waterpolo gespeeld en het kleine zwembad in beslag genomen. Al met al een prima dagje.

Zondags is er boodschappen gedaan. Franka bleek na het meer dobberen met 'haar' jongens, flink verbrand te zijn, dus die bleef uit te zon. Tom en Marti hadden een drukke dag: les om 15:00 uur en Theorieles om 18:00 uur.
We hebben gesurfd met grote zeilen: Marti en 4,5 en Tom een 4,7. Dat kwam omdat bij de start om ongeveer 12:30 er nog heel weinig wind was, dus kregen we een groot zeil toegewezen van Leo, de baas van de surfschool. Dat was erg zwaar, later werd de wind namelijk weer sterker en hadden we beide moeite om het zeil uit het water te hijsen en om het zeil te 'houden' in de wind. Tom besloot toch te gaan voor zijn surfbewijs en Marti ging solidair mee luisteren. Ook Maud (vriendinnetje van Andrea) zat in de theorieles.
De BBQ ging wat lastig, de in mosterd gemarineerde karbonaadjes, deden het nog wel op een deel van de BBQ, maar de rest wilde niet. We hebben het vlees maar afgebakken op de grillplaat van Alex.

Maandag hebben Tom en ik de theorie toets gemaakt (ik twijfelde nog wel of het voor mij ook zin had), zijn we gaan surfen, al was dat weer moeilijk met windkracht 4-5. We hadden op zondag de Gijp geleerd en dat hebben we geoefend. Alleen met die windkracht was dat erg moeilijk.
We hebben macaroni gegeten. De ouders van Maud kwamen nog wat drinken en we hebben we nieuw drankje geproefd, dat je moet mengen met prosecco en sodawater. Tja wat is nu ook alweer de naam: Aperol.

Dinsdag was het bij het opstaan een stralende blauwe hemel. Het is ng steeds s'nachts lekker koel en zolang de zon achter de bergen blijft, is het zelfs ietwat koud in de ochtend. Pas om 10:00 uur komt de zon over de berg rand.
We hebben gezwommen, gesurfd, surfdiploma opgehaald en alvast wat opgeruimd voor vertrek op woensdag.
De jongens hebben geprobeerd om iemand te lanceren vanaf het 2-persoons luchtbed, door vanaf het muurtje erop te springen. Dat viel nog niet mee: Stefan was eigenlijk te zwaar, Andrea durfde niet en toen Marti ging liggen en zowel Tristan, Tom en Stefan sprongen, lukte het. Zie fimpje: Onze derde poging om te gaan SUPpen ging niet door, al hebben we deze keer een paddle, een bord en uitleg gekregen. Bij de start om 18:00 uur bleek er nog zoveel golfslag te zijn, dat het te zwaar zou worden. We hebben dus een meter of 10 geSUPped en zijn toen gestopt. Helaas: andere keer.
De kids hebben nog even gezwommen en we zijn toen op de camping naast onze camping in het restaurant wezen eten: pizza en 2 keer een cotelet met patat voor Alex en Tristan.
Waarschijnlijk was dit de pizzeria van de recensie ? We zullen het nakijken ..
surf surf surf surf

Op woensdag zijn we om 8:30 uur vertrokken vanaf de camping. Dinsdagmiddag hadden we al de tentjes opgeruimd, omdat het ging regenen. De nacht van dinsdag op woensdag heeft het geregend en was er onweer, gelukkig haden we alles droog staan onder de luifel.
wolken
Op de snelweg A4 (Milaan - Venetie) aan de onderkant van het Gardameer regent het ook stevig, dat was dus niet een lokaal Idromeer regengebiedje.
Langs het Gardameer, op de hoogte van Bardolino is het weer nog steeds slecht: volop regen. Ik zag zelfs een temperatuur van 18 graden staan, langs de weg. Een heel verschil met de 41 graden die we anderhalve week geleden zagen: vanaf Rimini naar Idromeer.
Vlak voor Trento wordt de lucht blauwer en is de regen gestopt, kijken we of we een heldere Brennerpas hebben.
Dat hadden we: geen file en heldere hemel. We waren snel door Oostenrijk heen en ook naar Munchen ging het vlot. Vanaf Munchen was er ietwat file, maar om 19:00 uur waren we in Wertheim. Vanaf 8:30 uur tot 19:00 uur, bijna 11 uur over 842 kilometer: pfft!
We hebben lekker gegeten bij het restaurantje op de camping: 3 keer snitzel en 1 keer kipkluifjes. Het slapen ging ook goed, Tom in het opgooi tentje en wij drieen in de camper. Het was alleen erg koud, in de ochtend mist en alles klammig en nat.
De reis naar huis verliep spoedig: van 09:00 uur tot 14:30 uur.