Foto's van onze Hymer:

van buiten: 0001 kijkend naar voorkant: 0001 kijkend vaar achterkant: 0001

Vakantie Frankrijk en Spanje 2009

Zondag 19 juli.

Vanaf de ochtend gereden naar Parijs, stadje Crecy La Chapelle. Makkelijke plaatsen voor de camper, bekend terrein, zogezegd.
We hebben van alles uitgeprobeerd: welke bedden, wie waar, etc.
De uitbater van het restaurant was een andere dan vorige keer, enkele jaren geleden. De mensen werkten allemaal erg hard, zij waren een beetje onderbezet. Maar we kregen uiteindelijk heeel veeel frites: in plaats van 3 porties Medium te bestellen (dat was veel te veel zei de bardame), bestelden wij 1 portie small.
Het resulaat na een half uur wachten was een pizzadoos helemaal vol met friet. Daar hebben we dus met 4 man van gegeten!
Verder hebben we van een andere camperaar enkele films gekopieerd gekregen op onze harde schijf, o.a. Angels en Demons, 3 x XMEN, Night at the Museum, etc.

Maandag 20 juli.
We zitten in Bourges, midden in Frankrijk net onder Orleans. We hebben maar enkele uurtjes gereden en zaten vroeg in de middag al in Bourges.
S'avonds hebben we 'Nuits Lumieres' gelopen: een wandelpad na zonsondergang door historisch Bourges met lichtbeelden en muziek.
Het was echter allemaal in het Frans, en de muziek was ouderwets / gregoriaans / middeleeuws?
De kathedraal van Bourges is echter wel heel mooi, zie de foto's. Een andere keer moeten we er maar eens ingaan en van binnen bekijken. In de avond is hij gesloten.

0001 0001

Dinsdag 21 juli
Het is nu dinsdag 21 juli en we zijn aangekomen in Argeles sur Mer. We hebben weer een aparte camping geboekt, geen Nederlanders , maar Fransen en enkele Engelsen. Sanitair is niet helemaal top, de douche was wel lekker warm. We zullen niet terugkeren op deze camping, wetende dat Le Soleil ernaast zit.
Maar nadat we een hele dag hadden gereden vanaf Bourges naar Argeles, waren we om 19:45 uur erg blij dat we nog ergens konden staan. We kregen een aantal keren 'Complet' te zien of te horen. Ik zag ons al een nacht 'wild' kamperen...
Ik heb wel de brug van Millau 'gedaan' met de camper, wat een enorme brug!
Maar goed, we staan op een grote, plek, waar eerst een sta caravan heeft gestaan. Er staan meerdere sta caravans in de buurt.
Het is winderig, volgens mij waait het hier altijd. De zee heb ik nog niet gezien, ik weet niet eens hoe ver we vanaf de zee staan ?
We hebben een zwembad, dus morgen gaan we een dagje relaxen: zwemmen, de zee zoeken, boodschappen doen, etc.
We zitten nog maar 200 km vanaf Barcelona, vlak tegen de Spaanse grens.
Mick leest zich een slag in de rondte, Harry Potter boeken voor 2 keer. Tristan slaapt veel: in de camper kun je heerlijk dwars op de bank liggen, voeten op de lange bank en knorren maar..

Woensdag 22 juli
Vanochtend hebben Alex en Marti op de fiets Argeles sur Mer gevonden, 10 minuten fietsen. Een grote badplaats, lekker veel toeristen, allerlei toeristen gedoe met kleding, etenswaren en troep.
Bij de office de tourisme hebben we een plattegrondje gekregen en zo hebben we een grote camping uitgekozen, die ook in het Canvas boekje staat. Lekker zwembad, aan strand, etc.
Vervolgens naar toe gefietst en gereserveerd.
De rest van de dag hebben we geluierd, gezwommen, etc.
Tristan en Marti hebben in de zee gezwommen, 10 minuten lopen vanaf de camping door de duinen. Er staat heel veel wind, dus hoge golven. Zo hoog dat het worstelen is om eruit te komen.
Morgen, donderdag, gaan we camping Le Soleil, ook in Argeles sur Mer.

Donderdag 23 juli t/m zaterdag 25 juli

We zitten op camping Le Soleil. Een grote camping ook in Arleges sur Mer. 10 minuten fietsen naar centrum en winkelstraatjes, half uur lopen, denk ik. Er rijd ook een toeristentreintje.
We hebben niet veel gedaan, zwemmen in zee en in zwembad, kaarten, de mannen hebben veel geslapen.
Lezen, PSP'n, en af en toe een filmpje gekeken.
De zee is helder, maar met golven. Niet saai dus.
De camping is wel erg groot met veel te doen, maar verder goed georganiseerd. De toiletten zijn steeds schoon, altijd mooie en schone douches, boodschappen in een winkel, afhaal eten EN ... een krantje elke dag.
Lopend naar de zee vanaf de camping, mooi zwembad.

0001

Zondag 26 juli tot en met woensdag 30 juli 2009

Op aanraden van een collega hebben we camping Kims geboekt. Dit is een leuke camping op loopafstand van het dorp Llfranc aan de zee in de Costa Brava, op de hoogte van Parafrugell: CampingKims.
De camping heeft een aparte opbouw, eerst terrassen onderaan de berg en bovenaan een groot plat veld met grote plaatsen met vele schaduw. Wij hadden iets minder schaduw omdat we de plaatsen aan de rand hadden, maar daardoor wel meer wind en koeler.
De camping heeft veel terugkerende gasten, dat is altijd een goed teken. Vanaf het grote vlakke terrein is er ook een achter uitgang, makkelijker voor de caravans en campers. Wij vroegen ons al af hoe de grote dubbele banden hebbende tourcaravans van 10 meter tegen de helling opgekomen waren ...
Vanaf de camping loop je in 15 minuten naar Llfranc. Daar is een kleine boulevard, eettentjes en strand. Er is van baai naar baai een wandelpad, zelfs onderdeel van lange afstandswandelingen?
Je kunt ook snorkelen, er gaan ook bootjes met duikers en snorkelaars naar andere stukken zee om te snorkelen. Dat is nog iets om te doen als we nog eens terugkomen.
Ik had mooie foto's van de baai, maar ja helaas ... lees maar verder.

Donderdag 31 juli tot en met dinsdag 4 augustus 2009

Vanaf Llfranc zijn we verder richting Barcelona gereden met als doel Canet de Mar, naar camping Globo Rojo: Camping Globo Rojo.
Onderweg hebben we boodschappen gedaan in Calella bij de Carrefour. Hadden we dat maar niet gedaan, want toen we terug bij de camper kwamen, was de bestuurdersdeur opengebroken en de labtoptas weg. Daarin zat de labtop, kleine Canon Ixus fotocamera, opladers, twee harde schijven, agenda, usb stick, etc.
We hebben aangifte gedaan op politieburo, waar we keurig netjes zijn geholpen. Het duurde wel anderhalf uur.
Daarna zijn we probleemloos naar de camping gereden.
Op de camping kregen we een plek pal naast ingang, maar achteraf was het een prima plek. We konden de camper neerzetten, twee tentjes plaatsen en de tafel en stoelen plaatsen.

0002

Vrijdag zijn we naar Barcelona gegaan met de trein. De trein doet er een uur over, vanwege alle stations die hij aan doet. Elk dorp/stadje langs de NII naar Barcelona heeft ook een station.
In Barcelona kwamen we aan op het metro - trein station onder Place de Catalunya. Dit is een van de grote pleinen van Barcelona. Vanaf dit plein vertrekt ook de Bus Turistic, voor alle toeristen. We hadden een kaart voor twee dagen van 27 Euro. Je kunt op en af stappen. Achteraf zei Petra dat de metro een dagkaart van 6 euro heeft, dat is handig voor volgende keer. Op de Bus Turistic zit je boven op een open dubbeldekker, bloedheet, maar wel met leuk uitzicht. Verder heb je een koptelefoontje met tekst en uitleg tijdens de route, dat is handig.
0002 0002 We zijn gestart met de rode lijn: eerst langs het Gaudi huis La Perdrera. Allemaal kromme Gaudi achtige rondingen. De rondleiding binnen hebben we niet gedaan, dat gaat over kunst en architectuur en is niet besteedt aan de jongens.
Daarna met de bus langs de Sagrada Familia, maar niet uitgestapt. We besloten om later te gaan, later op de dag is het heter, dus des te prettiger om in een koele kerk te lopen.
We zijn vervolgens uitgestapt bij Parc Guell, met de drakenfontijn. Heet, maar we hebben even gezeten op de bankjes in een hele klein stukje schaduw. Ik probeerde de draak te fotograferen, maar het was onmogelijk om een foto te maken, zonder een toerist erop. Iedereen wil samen met de draak op de foto.

0002 0002 Verder door naar Camp Nou, het stadion van Barcelona. Mick was er natuurlijk al geweest, die had zelfs een wedstrijd gezien.
We hebben de Camp Nou Tour gedaan, dat was al met al bijna 2 uur. Het is wel een oud stadium, maar ik heb laatst een rondleiding door Arena gedaan en dan zie je wel een verschil. Tribunes gezien, kort mal 3D filmpje gezien, kleedkamer, perskamer, etc. De jongens vonden het leuk, ook het museum zijn ze uitgebreid door heen gegaan. Ik ben na de zoveelste Champions Leage beker afgehaakt en heb aan het eind rustig zitten wachten....
0002 0002

Daarna hebben we de rode bustour afgemaakt en op Place de Catalunya de MAC bezocht. Vervolgens zijn we weer op de rode bus gestapt voor de Sagrada Familia. Nog steeds bloedheet, af en toe een windje bovenin en schaduw was welkom.
De Sagrada Familia is heeeel apart, met gekken torentjes, ronde bogen, veel beelden. We zijn de kerk binnengegaan, entree betaald ('steentje' bijgedragen aan de verdere afbouw) en rondgekeken. De wachttijd voor de lift naar de torens was 1 uur, die hebben we niet gedaan. Toch een mal iets, deze kerk was Gaudi's levenswerk, hij is al lang dood (1926) en er wordt nog steeds aan gewerkt.
Binnen in de kerk staan alle bouwmaterialen en je moet niet verwachten dat je in het binnenste van een oude kathedral komt. Toch vond ik het wel leuk, ik las tegelijk tijdens de vakantie een roman over Gaudi met een verhaal over een complot a la Davincy code. Deze roman ontrafelt een geheim over Jezus, de schildpadden in de kerk worden gebruikt, de draak in het Parc Guell, etc.

0002 0002
Nog een keer de MAC gedaan !!! voor Mick en Tristan en daarna hebben we een stukje Ramblas gelopen. Waarom dit de RamblaS heet, terwijl de straat La Ramblas heet? Geen idee.
Maar het is wel leuk, levende standbeelden, dierenstalletjes met kippen, vissen, hamsters, toeristen stalletjes, eettentjes, etc.
Met de trein terug en om 22:00 uur terug op de camping, Ik dook doodmoe mijn bed in.
Zaterdag nogmaals naar Barcelona, maar we waren pas om 13:00 uur in Barcelona. We waren bewust iets rustiger opgestart, die dag. Eerst helemaal de Ramblas gelopen tot de haven. Aan de Ramblas ligt een beroemd overdekt marktje met etenswaren: vis, vlees, brood en h
eel veel fruit stalletjes. Deze verkopen bakjes vers fruit en geperste fruitsappen. Ik had een cocos-ananas sapje, erg lekker.
In de haven Port Vell hebben we broodje gegeten, het winkelcentrum Mare Magnum. Heerlijk even in de airco gelopen, een Starbucks genomen en toen op de blauwe Bus turistic gestapt. Op weg naar de heuvel: Monjuic en het olympisch dorp. De bedoeling was de kabelbaan, maar daar ging iets mis onze planning. We mistten de juiste uitstap in de bus en terug naar boven klauteren in de hitte zagen we niet zitten.
Dus geen kabelbaantje gedaan, scheelt wel weer geld. In Port Vell zijn we weer uitgestapt en via Ramblas en Barri Gotic terug gelopen naar Place de Catalunya.
Ik zie ons nog wel terugkomen in Barcelona en op ons gemak door de stad slenteren, maar dan niet meer hoogzomer met 30 graden (of warmer).

De rest van de dagen op de camping hebben we geluierd, dorpje gelopen, strand, zwembad, kaarten, lezen ...
Het is een leuke camping, waar we zeker terug zullen komen. Er is een zwembad, je loopt in 5 minuten naar het strand, onder we weg en onder de spoorbaan door. Naast de camping is een supermarkt en het dorpje en het treinstation is 10 - 15 minuten lopen. Het is op de camping vanaf 24:00 uur stil, maar dan hoor je wel verkeer langskomen op de weg. Maar we hebben er geen last van gehad, we sliepen toch wel.
Achteraf hoorde ik van Mick dat het ploppende geluid elke avond van een boomkikker komt?
Woensdag 5 aug tot en met vrijdag 7 augustus 2009

Vanaf Canet de Mar in Spanje zijn zijn we terug gereden via Montpellier, Orange naar Bagnols-sur-Ceze, naar camping Le Coquille. We vertrokken om 10:00 uur en waren om 15:30 op de camping. Een rustige tocht over de snelweg, geen file of problemen.
Op de camping hebben we samen met Wilma, Stefan, Franka, Andrea, Petra, Andre, Tom en Jim gegeten. Logistiek was het onhandig, we zaten over 2 campings verdeeld. De camping van Stefan en Wilma had ABSOLUUT geen plek. We vroegen het ons af, er leken toch wel lege plekken te zijn, zeker voor enkele dagen. Maar ja, het was niet anders.
Donderdags zijn we naar de camping van Wilma en Stefan gegaan, daar was een heel mooi zwembad. Camper opgepakt en naar de andere camping gereden, dat ging goed.
Vrijdags terug gereden vanaf Orange in Zuid-Frankrijk naar Almere. Toch een hele rit, vanaf 9:00 uur tot 23:30 uur in de avond.