Verslag Wandelen Pieterpad Hemelvaart 2010

Met 5 meiden gaan we het Pieterpad lopen. We starten in Pieterburen in Groningen en zullen ooit wel eindigen op de Pieterberg in Limburg.

Een verslag van de eerste 4 dagen, Hemelvaart 2010 via deze klik.
Voor het verslag van Hemelvaart 2011, etappen 5-8: scroll naar onder of klik. In deze vier etappes zijn we gelopen vanuit Rolde, via Schoonlo, Sleen, Coevorden naar Hardenberg.
Voor het verslag van etappe 9 en 10, Okt 2011: scroll naar onder of klik. We zijn gelopen vanuit Hardenberg, naar Ommen en daarna naar Nijverdal
Hemelvaart 2012 zijn van Nijverdal naar Kasteel Slangenburg gelopen in 4 etappes (etappe 11-14), vlak bij Doetinchem. Geen verslag gemaakt, wel foto's: scroll naar onder of klik.
November 2012 hebben we drie dagen gewandeld vanaf dit kasteel tot een Groesbeek, onder Nijmegen. Verslag: klik
Hemelvaart 2013: 4 dagen (etappe 18-21)gewandeld van Groesbeek tot Venlo in 4 dagen: Verslag: klik
December 2013, in het laatste weekend hebben we 2 dagen gewandeld van Venlo naar Montfort: klik

Etappes 1-4
Woensdag 12 mei reden we vanaf Haarlem en Almere naar Pieterburen. We sliepen in de sprookjeskamer van de Koningin. Donderdag 13 mei bezochten we de zeehondencreche en wandelden de 1e etappe van Pieterburen naar Windsum, 11km. We sliepen bij Koen en Sjors. Vrijdag 14 mei wandelden we van Windsum naar Groningen, 2e etappen en 18 km. We sliepen bij Stee en Stoetje. Zaterdag 15 mei hebben we onze 3e etappe gedaan: van Groningen naar Zuid Laren: 21 km. we sliepen deze laatste keer in Hotel Tulip Inn. De laatste dag was zondag van Zuid Laren naar Rolde, etappe 4 en 16 km. Totaal hebben we 66 km gelopen.

Een uitgebreid verslag per etappe staat ook op de site Waar ben jij nu:
Waar ben jij nu verslag.

Aankomst in Pieterburen.

Na een monsterrit van 2 (Almere) en 2 ½ (Haarlem) kwamen we in Pieterburen aan. Het hotel van de Koningin van Pieterburen is een mooi groot woonhuis, waar 4 gastenkamers zijn gemaakt. Wij hadden de Sprookjeskamer. Heel apart: overal beeldjes, knuffels, draperien, tuttels en fruttels. Het hele huis is opgetuigd met deze zaken. In de aanbouw/erker kun je workshops doen met schilderen.
In de gang heeft de Koningin een verkleed’toestand’. Je mag alle pakjes en jurken aan trekken, pruiken opzetten, schoenen aantrekken en etc.

Zie de foto’s. Wij niet alleen, ook twee andere stellen gingen zicht te buiten in het verkleden en foto’s maken.
Onze gastvrouw Astrid heeft mee gedaan aan Popstars, sterker nog SBS6 was overdag langs geweest want onze Koningin komt in een nieuwe SBS uitzending van de ‘meest ??? 25‘ van Zondag 23 mei moeten we kijken naar SBS en onze Koningin Astrid >
In het verslag op Waarbenjijnu heeft Wilma een uitgebreide beschrijving gedaan.

Pieterpad 1e etappe

Na een korte nacht en een prachtig kleurrijk ontbijt, zijn we in Pieterburen naar de zeehonden creche geweest. Nadat Jeanine en Marti de auto hadden neergezet in Winsum en weer terug gereden, zijn we om 12:30 uur op pad gegaan.
In de VVV hebben we een stempel gehaald, foto’s gemaakt van het startpunt en zijn we gaan lopen.
Het weer is prima, rond de 13 graden, maar droog. Groningen is heel weids en plat, met af en toe een grote boerderij. Halverwege de wandeling ligt Eemrum, waar een grote braderie was. Deze hebben we bezocht, maar dit was in feite een grote markt.
Om 16:30 uur waren we in Winsum, na even gezocht te hebben, vonden we het logeeradres van Sjors en Koen. Dit is ook weer een prachtige kamer, maar heel anders dan bij de Koningin. Een mooie grote kamer met drie bedden, wastafel en douche en tafel om aan te zitten. We hebben televisie en ontbijten in de keuken van Koen en Sjors. 12500 stappen, volgens mij stappenteller is dat bijna 13 km. We relaxen nu even, kijken het journaal en gaan straks lekker ergens eten.
Voor de PIZZA ervaring, verwijs ik jullie weer naar het verhaal van Wilma.

mb1

Pieterpad 2e etappe: Winsum naar Groningen In Winsum hebben we bij Koen en Sjors heerlijk geslapen. S’ochtends hebben we een fijn ontbijt gehad van Koen en een broodje gesmeerd voor onderweg. 1 broodje, want de appelflappen van Cocky hadden we nog steeds niet gegeten. Koen vindt het wel gezellig, zij hebben regelmatig Pieterpatters over de vloer. Het eerste deel van de wandeling liepen we door het weiland, vlak langs paarden. Die keken niet op of om, ze zijn gewend aan Pieterpatters. In Granswerd hebben we een koffiebreak genomen. Bij de brug op het terras aan de jachthaven. Daarna was het wandelen langs de ?? ook weer tussen de weilanden en koeien. We hebben ons over de levenscyclus van de koe gebogen: kalfje, pink (eenjarige), moeder en uiteindelijk afgedaan! We zagen namelijk koeien met een kleine uiers, maar geen kalfjes. We snapten het niet. We hebben ook vogels gespot als ware wij echte vogelaars. We hebben zelfs een verrekijker. We denken dat we de Grutto hebben gezien, maar zeker de scholekster, rietzanger, eend, zwaan, buizerd, kieviet en zwaluw. Ook staken er regelmatig 2 oren boven het gras uit: hazen!
Terwijl we een ophaalbrug overstaken, begon de bel te rinkelen en gingen de slagbomen naar beneden. Cocky en Wilma renden naar de overkant, de rest was al over. We snapten er niets van, tot we 2 grote camera’s zagen en het idee hadden dat op afstand ergens een brugwachter zich een lolletje had beloofd. Er moest wel een schip door, maar de brugwachter had kunnen wachten, tot we er over waren. Achteraf bleek het ook nog een draaibrug te zijn, dus als je blijft staan, is er niets aan de hand ….
De kerk van Oostum was dicht en de bewoners van nr. 19 waren niet aanwezig. Geen kerkje dus om te bezichtigen.
Er was wel een toiletje, maar dat wisten we niet. Dus bij een pittstop op 5 grote stenen, moesten we op zoek naar een toilet. Jeanine wist het wel: een houten plank van anderhalve meter over en daar was een beschut plekje. Toen Wilma aan de beurt was, kwam de mevrouw van het huis ernaast vragen wat we aan het doen waren. Ze bood spontaan haar toilet aan, dus toen konden Petra, Wilma en Marti luxe naar het toilet. En weer een vriendelijk gesprekje met een totaal onbekende.

Bij de volgende draaibrug was een fietser brutaal en stak de draaibrug al over voor de slagbomen omhoog waren. Dat leverde hem een opmerking van de brugwachter op afstand op: ‘grote jongen hoor…’.
Bij het lezen van een gedicht langs een weiland op een bord met gaten, kwam een vriendelijk oud heertje langs. Die adviseerde ons te bukken, zodat je de letters kon lezen tegen de blauwe lucht aan (ja ja er was blauwe lucht). Waarop hij schaterend weg fietste en riep: ‘heb ik jullie toch alle vijf op de knieen gekregen’.
Ons logeeradres is bij Stee en Stoetje, 2 kamers in de Oranjewijk in Groningen, op de 2e etage hebben we 2 kamers en een badkamer. We kunnen koffie en thee maken. Hebben we ook lekker gedaan, is immers de taak van Cocky.
Taken: ja zeker, maar daarover later meer. 19 km gewandeld, weer een prestatie.

Pieterpad 3e etappe: Groningen naar Zuid-Laren

Pieterpad 3e etappe: Groningen naar Zuid-Laren De tocht van 21 km moest volbracht worden door vier personen in plaats van vijf. Jeanine ging naar een familie reünie in de buurt.
Onderweg kwamen weer het nodige tegen: waterpolo met kano's, schapen die voor de voordeur stonden te wachten om een huis binnen te gaan, ooievaar op nest, etc.
Omdat Petra en Marti ook nog onderweg naar de Hortus in Haren wilden, is na 8 km een splitsing gekomen in de groep: Cocky en Wilma voor de normale route, Petra en Marti voor extra ommetje langs de Hortus. Wilma heeft een uitgebreid verslag gemaakt van hun tocht. Ik kan alleen nog toevoegen dat over een jaar of 50 er 1 hunebed minder zal bestaan in Nederland. Archeologen zullen zich verwonderd afvragen, wat de hunebed heeft doen verdwijnen ….

publiek MA

Pieterpad 4e etappe: Zuid-Laren naar Rolde.
Deze etappe hebben we weer met zijn vijven gelopen: Jeanine was er weer bij. Het was weer prachtig wandelweer, zonnig, windje en GEEN regen. We hebben mazzel gehad, deze vier dagen. Vanuit de Tulip Inn kregen we een geweldig ontbijtpakket mee: 4 kleine bolletjes met Sla, ham en/of kaas, een vruchtensapjedrinkje, een flesje appelsap, een heerlijk stukje koek, druivesuikers, appel. Echt heel leuk, onderdeel van het Pieterpad arrangement.
We zijn eerst Zuid-Laren uitgelopen en langs de pyschiatrische instelling naar de bossen gelopen. Daar kwamen we al snel een gezellig koffietentje tegen, dus de koffie en thee werden genuttigd. Samen met de Groninger koek die we van Tulip Inn hadden gekregen. Een soort spekkoek, maar dan anders: zoet als spijs, vorm van spekkoek en met wat nootjes. Daarna zijn we verder gaan wandelen, langs de heide, door de bossen over moerassen … we hebben het allemaal weer gezien. Er was een spannend bruggetje over het water, waarbij we weer een mede-pieterpad ganger bereid vonden om een foto te nemen.
Bijna aan het eind van de tocht kwam nog een flink stuk heide met een zandpad, dat is zwaar lopen. Wel leuk dat er uitleg stond op bordjes over archeologische zaken: grafveld, galgeveld en grafheuvel. Er was ook een schaapskooi, maar die hebben we niet gezien. Bij binnenkomst in Rolde zijn we langs een klein museumpje van ‘Bartje ik bid nie voor brune bonen’ gekomen, maar al gauw zijn we de auto gaan zoeken. Daarna zijn terug gereden met zijn vijven in de auto van Marti om de auto van Jeanine in Zuid-Laren op te halen.
Vervolgens op weg naar het westen van het land, naar Almere en Haarlem. Onderweg nog ergens in een steakhouse gegeten en daarmee was ons weekendje afgesloten. Een geslaagd weekend, op naar de volgende etappes ….
afsluiting

Etappes 5-8
We hebben een heel leuk weekend gehad in Drente. We waren met zijn vijven, waarbij Cocky niet heeft gelopen, maar wel onze eigen chauffeur was.
ook deze keer hebben we bioscoop gedaan, lekker in de tuin van ons huisje gegourmet en een beauty avondje gehad.
We hadden tijdens dit Hemelvaart weekend heel mooi weer, soms veel te warm.
We eindigden in Hardenberg.

Etappes 9-10

Hardenberg - Nijverdal (vlak voorbij Hellendoorn)

In het weekend van 29 en 30 oktober zijn we de volgende 2 etappes gestart. Alweer een hele onderneming en deze keer hebben we het 'echt' gedaan: met de rugzak.
We zijn eerst op zaterdagochtend met de trein vanuit Haarlem en Almere naar Hardenberg gegaan. Met een Kruidvat actiekaartje, waardoor Wilma en Marti ipv 19,95 euro nu slechts 12,95 euro hoefden te betalen.
Dat was leuk, de vertraging bij station Almere Muziekwijk was minder. De NS had gepland onderhoud, alleen wisten wij (en nog heel veel meer mensen) dat niet. Na wat gedoe stapten we een half uur later op station Weesp op de trein naar Amersfoort. In de trein nog weer een gezellig gesprekje met een oudere dame over Santiago de Compostello. Bij de volgende overstap op Amersfoort naar de trein voor Zwolle bleken Petra en Jeanine in dezelfde trein naar Zwolle te zitten! Wilma liep de hele trein door, kwam wel Bas met een gitaar tegen, maar niet Petra en Jeanine. Toen Petra belde, bleek ze in het voorste deel van de trein te zitten.
Het wandelingetje van Wilma was wel waardevol, toen de student die naast Wilma zat, met ene Bas sprak en vroeg of hij in dezelfde trein zat, kon wilma bevestigen dat zij Bas had gezien.
Het laatste stuk van de reis konden we gevieren doen: van Zwolle naar Hardenberg. Om 11:30 uur stonden we in Hardenberg en liepen we naar de eerste plek waar koffie was.
We waren aangekomen in het oosten van het land, want het personeel verstond ons niet echt goed.
Om ong 12:00 uur zijn we gestart met wandelen. Het was prachtig weer, eigenlijk heel warm. We liepen al snel zonder jas in t'shirt. Bij een bankje hebben we alle vier de broeken opgestroopt, het zag er niet uit, maar daardoor waaide het lekker door ..
We kwamen langs Reeze, een esdorp, een ronde eide in het midden met daaromheen allerlei boerderijen. De zijkanten waren van gevlochten stro, waarom dat wisten we eigenlijk niet.
Via allerlei bos kwamen we bij de Stuw van Junne. Het water van de Vecht stort hier enkele meters naar beneden. Er is ook een vistrap, zodat de vissen omhoog kunnen komen tegen de stroom in.
Na nog meer bos en een hele lange laan aan het eind van de etappe, waren we om 17:30 uur in Ommen.
De B&B Paoldiekie was maar een paar honderd meter over de brug van Ommen en dat was heel welkom. We waren moe en klaar met wandelen.
Alex van Paoldiekie verwelkomde ons met koffie en chocolade reepjes en we waren zeer verrast door het mooie appartement. Huiskamer, keuken, eetkamer, gang met toilet en boven 2 slaapkamers en een mooie bakdkamer.
Echt heel mooi.
We zijn lekker uit eten geweest bij Flater (van Guust Flater) en daarna konden we nog lekker in onze huiskamer relaxen.
We hebben heerlijk geslapen en kregen toen een geweldig ontbijt: aardbeien, druifjes, yochurt, eitje, brood, beschuit, jus, koffie/thee, wordt, kaas zoetigheid ...

Daarna zijn we op pas gegaan voor de etappe naar Hellendoorn en evt naar Nijverdal voor de trein.
We startten om ong 9:30 uur en om 17:30 uur zouden we weer op de trein stappen. Er weer hadden we mooi wandelweer: geen zonnetje meer, die was zaterdagmiddag achter de wolken gekropen en niet meer terug gekomen.
Eerst Ommen uitwandelen. langs mooie statige villa's. Vervolgens over de Besthmenerberg geklommen (33 meter hoog) en de uitkijktoren beklommen. Googlend kwamen we op een hoogte van de toren van 150 feet: 150 ft = 150 x 0.3048 m = 45.72 m. Vervolgens hebben we Archemerberg beklommen: deze keer wel 75 meter hoog. Bovenop hadden we een mooi uitzicht, alleen was het zicht heiig.
Daarna zijn met zijn vieren op de Dikke Steen geklommen, andere wandelaars hebben daar foto's van gemaakt, altijd leuk!
Via een lange wandelweg tussen de velden (even geen bos) liepen we weer de bossen van Hellendoorn in.
We kwamen op het punt dat we moesten beslissen om Of naar Hellendoorn Of naar Nijverdal te lopen. Nijvendal was echter nog 4 km verder. Uiteindelijk besloten we te lopen naar restaurant de Uitkijk, dus langs Hellendoorn en langs het pretpark. Met deze route liepen we feitelijk de route van het oude Pieterpad, uit het boekje van Joke van Ben.
Dus ... niet gesmokkeld!
Bij restaurant De Uitkijk hebben we een thee genomen in de lounge met open haard en heerlijke stoelen. De bitterballen bij een buurttafeltje zagen er goed uit, dus die hebben we ook maar besteld.
Daarna was het nog 3 kwartier wandelen naar het station van Nijverdal.
Om 17:30 zaten weer in het boemeltje van Nijverdal naar Zwolle, door het inmiddels donkere landschap. Daarna nog 3 x overstappen op weg naar Almere en Haarlem.

Etappes 11-14

Nijverdal (iets voorbij Hellendoorn) - Doetinchem

Geen verslag gemaakt ...

Etappes 15-17
Doetinchem - Groesbeek

Vrijdagmorgen 9 november zijn we op de trein gestapt vanuit Haarlem, respectievelijk Almere om vanaf Utrecht samen te reizen naar Arnhem en vervolgens naar Doetinchem. Op het uitchecken van de business card na, ging dat prima. Daarna op de bus naar kasteel Slangenburg voor een lekker kopje koffie. Helaas was het kasteel dicht, waardoor we weer een keer voor niets het paadje om het kasteel hebben gelopen. Dat was vorige keer ook al! Dus zijn we meteen gaan lopen en hebben onderweg koffie met gebak genomen. Bij de volgende pleisterplaats in Braamt konden we lekker zitten en onze eigen boterhammetjes nuttigen. Daarna zijn we gestart om de eerste berg te beklimmen: in het Bergher Bos ligt de Hettenheuvel: 86,2 meter hoog ! Vervolgens hebben we een 10 km lange bosweg gewandeld met prachtige herfstkleuren.
Aan het eind was de grens met Duitsland, alhoewel we de grenssteen nooit hebben gezien. Ineens waren we in Duitsland. Na nog een klein stukje lopen waren we in Hoch Elten, waar ergens onze B&B zou zijn. We moesten echter van Hoch Elten naar Elten, afdalen dus, om de B&B Het Herenhuis te vinden.
Een mooi herenhuis met meerdere kamers. Aangezien wij de enige gasten waren, hadden we de huiskamer ook voor onszelf. Alles in het herenhuis was perfect, bedden fijn, elke kamer een eigen badkamer, eigen huiskamer, rustige achtergrond muziek, heerlijk ontbijt, kortom een prima logeerplek. Na een prima pizza in de pizzeria op 30 meter lopen, hebben we nog wat 'bankgehangen' zoals dat heet.
s'Nachts heeft het geregend in Elten, maar in de ochtend was het, zoals men het zegt 'een grijze dag'.
Het ontbijt de volgende dag was weer super en opgetogen zijn we aan de 2e dag begonnen.
Via het pleintje hebben we pleisters en een knieband gekocht bij de apotheek, wisselend in Nederlands en Duits gesproken. Daarna hebben we broodjes gekocht bij de bakker en zijn we vertrokken.
Zaterdag moesten we het lopen beter plannen, zodat we het veer Pannerdan - Millingen op tijd zouden halen: 11:00 uur of 13:00 uur. Het eerste idee was 11:00, slechts 10 dus 2 uurtjes wandelen ... Na wat rijper beraad zijn we van 13:00 uur uitgegaan en dat was maar goed ook. We zouden 11:00 uur nooit gehaald hebben. Een groot deel van de wandelen vanag Elten naar het veer verliep langs de dijk van de Rijn. Of Waal, of Pannerdens kanaal of .... Boven Rijn ? Heel verwarrend allemaal al die splisingen en kanalen van en naar de Rijn en de Waal.
We hadden nog steeds droog weer, veel binnenvaartschepen, we liepen door de koeien- en paarden kudde en zaten op een lekker terras aan de Boven Rijn in Tolkamer.
Daarna kwamen er wat kwakkeltjes in ons groepje: Petra ging door haar enkel, Wilma kreeg last van rare tenen, Jeanine haar knie deed af en toe pijn en Marti haar blaar deed zeer.
Maar we zijn rustig doorgelopen naar het pontje en daar waren we op tijd. Toen we zwaaiden naar de overkant (daar lag het pontje) toeterde hij terug om te laten weten dat hij ons gezien had. De overtocht ging prima en aan de overkant hebben we weer een keertje koffie gedronken.
Vervolgens zijn we vanaf Millingen vlak langs de grens op weg naar Nijmegen gelopen. Sterker nog, we liepen op de grens...
We hebben nog een filmpje gemaakt om dat te bewijzen.
Via Leuth in Nederland en daarna Zyfflich in Duitsland liepen we naar het Wylerbergmeer. De rest van de middag bleef het droog, tot op de laatste 100 meter. Bij dit meer werd het ietwat mystisch: een beetje regen, het ging schemeren en dan door een zompig nat stukje Nederland ...
Maar het was het einde van de tocht, dus we waren blij. Tot we bij de bushalte kwamen... tijdelijk opgeheven. Tja en dan?
Na wat nevraag bij de buren te hebben gedaan, kregen we 3 telefoonnummers van taxibedrijven. Nummer 3 had tijd en kwam ons ophalen en zo reden we heerlijk naar onze B&B op de Groesbeekseweg.
Daar aangekomen was het onduidelijk of de mevrouw thuis was. Omdat we de sleutel onder de ** konden vinden, (die daar overigens niet lag), liepen we de tuin in. Daar bleek de tuinkamer gewoon open te zijn en waren Jeanine en Wilma naar binnen gegaan en lagen al languit op bed tegen de tijd en Petra en Marti netjes de mevrouw hadden gevonden.
We zouden gezellig met zijn vieren op een grote kamer slapen, ook weer eens wat anders. Nadat we even hadden gezeten en een beetje waren opgefrist, zijn we op bus 5 naar het centrum van Nijmegen gegaan. Daar hebben we eerst lekker gegeten en daarna een mooie film gezien. Heel veel Pierce Brosman, niet heel erg verkeerd !

We hebben lekker geslapen en de volgende morgen weer een lekker ontbijt gehad. We hadden inmiddels besloten om de laatste etappe andersom te lopen: eerst met bus 5 naar het centrum van Groesbeek en daarna teruglopen naar Nijmegen.
En zo geschiedde het. Het was die dag prachtig weer, zonnig, helder, zelfs warm. Via de velden liepen we Groesbeek uit en daarna via het bos naar de Duivelsberg.
Dat klonk onheilspellend maar het viel erg mee. We zaten al vrij hoog, dus we hoeften niet te stijden, maar slechts aan de andere kant af te dalen. En toen waren we weer op de bushalte van zaterdagmiddag laat, waar de bus nog steeds niet reed. Maar nu wisten we het, we zouden gewoon 2 km verder lopen naar de bushalte langs de rijksweg.
Zo gezegd, zo gedaan. Na 2 km was het alleen niet duidelijk welke bushalte wel en welke bushalte niet gebruikt werden. We werden doorverwezen naar de bushalte aan de rijksweg en we waren heel blij dat de bus vanuit Millingen er op tijd ana kwam rijden.
En ... vervolgens bij het stoplicht rechtdoor ging, in plaats van rechtsaf naar onze bushalte. Daar ging de bus van 1 keer per uur! En de buschauffeur zag ons staan op de bushalte, stopte niet even op kruispunt, toeterde niet, grrrr.
Maar we hadden nog de telefoonnummers van onze taxi, dus binnen 10 minuten kwam de taxi aanrijden en werden we in Nijmegen afgezet bij het Casino op de Waalkade. Daar hebben we weer lekker gegeten en zijn we daarna op de trein naar het Westen gestapt.
Het was weer een prima gezellig weekend, persoonlijk alleen wat veel problemen met blaren. Moet ik nu weer nieuwe schoenen kopen ?

Etappes 18-21
Groesbeek - Venlo

Donderdag 9 mei 2013, de vierde Hemelvaart dat we enkele etappes van het Pieterpad hebben gelopen en ja: ik heb nieuwe schoenen gekocht.
Weer eerst via Utrecht op de trein naar Nijmegen, daar op bus 5 naar Groesbeek (nog even gezwaaid naar de B&B van afgelopen November 2012) en vervolgens onze volgende etappe begonnen met ... koffie en thee!
In Groesbeek was er Hemelvaart braderie met koren en kraampjes. Omdat Jeanine ons in de trein had verteld hoe handig haar buideltasje is en zowel Andre als Alex af en toe ook graag een heuptas willen, kochten Petra en Marti een stoere heuptas van wel 10 Euro op de markt.
Wandelen met de rugzak is prima, maar als je s'avonds ergens naar toe wil gaan, heb je al gauw een losse portemonnee, losse sleutel, losse telefoon, losse leesbril/zonnebril. En waar laat je dat als je geen handtas hebt en alleen maar 40 liter rugzakken? Juist in een buideltasje!

Toen verder Groesbeek uitgewandeld en het bos ingewandeld. Over de St Jansberg, langs vennetjes en beken naar de volgende koffietent, De Diepen. Lekkere koffie, een hele club Harley Davids rijders om te bekijken, zonnetje: het was prima. Daarna langs de Duitse grens naar Gennip gewandeld en naar de B&B gegaan, totaal 17 km gelopen.
Daar waren mensen in overnachtingsnood geraakt, waardoor wij met vieren op een kamer kwamen te liggen. We hadden echter wel een keukenblokje met koffie en thee, eigen WC en Douche. En een hele avond muziek van het volleybal toernooi!

Vrijdag
De volgende morgen hadden we een heerlijk ontbijt met alles erop en eraan, eitje heerlijk. Dat maakte het slapen op een kamer wel weer goed voor de 28 euro p.p.
Via Bakker Bart een lekker broodje vooronderweg gehaald en daar gingen we weer op weg.

De wandeling van Gennip naar Holthees was ook weer mooi, waaronder een pontje Afferden over de Maas, altijd mijn favoriet. We begonnen met droog weer, liepen langs het wondermooie Quin, een plaats met beekjes en meertjes en het bleef droog en zonnig.
Vlak buiten dit mooie natuurgebied is een Pieterpad Pleister plaats. Deze mensen hebben hun huis en tuin open gesteld voor wandelaars. Een beschut zitje in de tuin met als extra attractie het proeven van rabarber likeur en rabarber chutney en een broedend paartje roodstaart nog iets vogeltje.
19 km later, aangekomen in Holthees bleek er een kunstroute te zijn. diverse kunstenaars hadden in huizen, lokalen, kerken en bouwvallen, hun kunstwerken opgezet. Erg leuk om een aantal te zien, vooral de keramische beeldjes vonden wij erg leuk.
Het truckerscafe, zoals we het Trefpunt noemden, was weer heel anders dan de B&B bij de vorige mevrouw thuis. We sliepen boven in 2 kamers, via een hele steile trap. De douche en toilet waren beneden, maar prima.
Op deze kamer hadden we televisie, maar we zouden eerst nog naar Venray gaan. De buurtbus kwam op tijd en binnen een kwartier stonden we in hartje Venray. Dat was om ongeveer 17:00 uur, de bioscoop was nog niet eens open. En wij wilden nog wel de film van 18:45 uur hebben .. paniek.
We zijn eerst maar gaan eten in de hoop dat de bioscoop niet was uitverkocht, het was immers vrijdagavond!
Na enkele kaarten van restaurants te hebben bekeken, kwamen we uit bij de Engel. Op een terras stond een kaart met een hele rare taart: aspergetaart??
Marti begreep er niets van, tot ze zag hoe hard de andere drie lachten: er stond namelijk aspergeKaart.
Bij de Engel hebben we lekker gegeten: spekpannekoek, boerenpannekoek, biefstuk (onze carnivoor) en salade met asperges.
Bij de bioscoop waren er natuurlijk nog zat kaartjes, sterker nog we zaten maar met totaal 6 man in de zaal ....
Film: The Big Wedding, prima film voor 6 vrouwen.
De Taxi chauffeur (want buurtbus reed niet in de avond) moest wel grinneken om ons, 4 vrouwen die zelf kiezen om te wandelen naar Venlo. Hij gaf ons wel een tip, ga in Grubbevorst een ijsje eten bij Klever, beste ijssalon van 2013.
Daarna op de kamer gezeten/gehangen en tv gekeken: de transporter 1 en 2.

Zaterdag
Best aardig geslapen (persoonlijk wel af en toe een gevechtje leveren om de deken te krijgen) en om 7:30 uur ging de wekker.
Het ontbijtje was wat kariger, maar in verhouding met de prijs: 22,50 p.p.
In Holthees hadden we geen bakker gezien, maar onze inschatting was 10 kilometer wandelen door de bossen en dan een dorpje met bakkker. Op zich een goed idee, maar onderweg kregen we een enorme hoosbui: hagel en al. We waren helemaal doorweekt toen we in volgende dorp kwamen.
We zijn bij de jachthaven wezen opdrogen en koffie drinken. Toen het droog was, zijn we gaan wandelen, een kilometer of 4 naar het volgende dorp, waar wel een bakker was.
Daar was een bakker met koffie en thee en heerlijke taartjes en croissants.
De zon ging schijnen en de laatste kilometers waren 'piece of keek'.
Onderweg hebben we Andre nog gebeld, die werd die zaterdag 50 jaar. We hadden ook nu weer de nodige versprekingen:
ijle lucht zei Wilma!!
Braderie tuin in plaats van pastorietuin
Hordeurvre waarnemen ipv honneurs waarnemen

In de Oude Pastorie hadden we hele mooie kamers, een rode kamer en een blauwe kamer boven op zolder. Alles was heel mooi, een hele grote badcel, al moesten we die delen met 6 mannen. Achteraf geen enkel probleem, we hebben ze amper gezien. Verder was er een eigen zitkamertje met heel veel boeken en een klein tv-tje, waar we een groot deel van de avond hebben gezeten.
We waren op tijd en konden nog even in de tuin zitten in de zon, echter na een half uur was de zon toch weer verdwenen.
Omdat we in een klein plaatsje zaten, waren er niet veel gelegenheden om te eten. Een duur restaurant, een restaurant dat vol zat en een snackbar. We kozen voor de snackbar en haalden patat en hamburgers. Deze hebben we in de zitkamer in de Oude Pastorie opgegeten. Best een tegenstelling: een mooie oude kamer boordevol boeken en literatuur en wij aten fastfood van de snackbar ...
We hebben heerlijk geslapen en de volgende morgen hadden we een super ontbijt in de grote keuken. Lunch pakketje gemaakt, yochurtje mee en weer op pad voor de laatste dag.

Zondag
Op zondag moeten we weer een pontje over de Maas nemen, nadat we bij de beste ijssalon een heel lekker ijsje hadden gegeten.Daar waren nog meer wandelaars, onder andere een groep vrouwen die trainden voor de 40 km Vierdaagse. Ha, wij hoeven lekker maar 30 te lopen !

Terwijl we op het pontje waren, was er een hoosbui. in de stuurhut konden Petra en Wilma staan, terwijl Marti in de deur en Jeanine onder het afdakje stonden. De pont kostte 80 cent, idioot weinig geld.
Vandaar uit liepen we verder over het open veld, maar inmiddels was het droog, dus poncho's weer af. We kwamen langs een groete- en fruit loods waar verkocht werd. Wilma nam asperges mee voor onze schoonzus Ineke en Marti nam Mosterd Dille saus mee.
Daarna liepen we in 5 kilometer zo Venlo in naar het station.
De wandeling was klaar en daarmee ook etappe 18-21. We hadden een geweldig leuk weekend, waarbij het vooral opviel hoe gemakkelijk het lopen ons deze keer af ging ...
Onderweg hebben we gefilosofeerd over het einde van deze monster wandeltocht, totaal nog 105 kilometer te doen.
Zaterdag avond van het Hemelvaart weekend 2014 willen we er zijn: op de Pietersberg.
De zondag gaan we ons dan verwennen in de Thermen.

Etappes 22-23
Venlo - Montfort

Deze keer zijn er weer eens met de auto gegaan, met de MII van Marti. We hadden niet veel bagage, slechts voor 1 nachtje slapen. Alles ging vrij vlot, om 10:45 uur waren we bij de B&B in Swalmen. We hebben onze dag bepakking genomen en zijn, na een zuidwaartse omtrekkende beweging, alsnog naar het Noorden gewandeld.
Op weg naar Venlo, om op ons eindpunt van vorige keer te komen. We moeten immers de hele route lopen, geen meter wordt overgeslagen.
De route start meteen vanaf de B&B en we liepen een stukje langs de riviertje de Swalmen. Dit is een prachtig riviertje, dat niet thuis lijkt te horen in Nederland. Het stroomt heel snel, heeft allerlei bochten en is helder. Alsof je in de bergen bent ... Nu nog een ijsvogeltje zien en dan is het plaatje compleet.
Na 15 minuten lopen kwamen we bij de 1e gelegenheid voor koffie en die hebben we benut. De vlaai was niet van het juiste type en we hebben alleen koffie genomen. Achteraf hebben we dus niet 1 keer vlaai gegegeten !
De wegwijzer gaf 83 km aan naar Pietersberg en 413 kilometer naar Pieterburen.

Daarna op weg waarbij we eerst dwars door het bos liepen en daarna voornamelijk langs het bos. De Prinsendijk is een heel lang pad en een oude Romeinse weg en een rand tussen bos en soort polder en ook nog de grens met Duitsland.
Toch wisten we op het lange rechte stuk van de Prinsendijk nog bijna te verdwalen, we namen de juiste afslag terug naar het bos niet op de goede plek. In Witte Stein hebben we weer koffie en chocolademelk gedronken in het zonnetje. Een heel laag staand, waterig zonnetje, maar toch. Na het slechte weer van vrijdag (wind, koud en regen) waren we heel blij met droog en zonnig en stukken blauwe lucht.
Weer op weg naar Venlo liepen we een groot deel langs een hoge steilwand, zeker wel 30 meter (?) hoog, waardoor we over de bomen konden kijken.
Via of door Tegelen (onduidelijke route) liepen we Venlo binnen, toen het begon te schemeren. We hadden gelopen van 11:00 uur tot ong 17:00 uur, 22 kilometer.
Wilma maakte nog een stuiter over een stoepetje, maar de val viel gelukkig mee.
In Venlo hebben we eerst de bioscoop kaartjes opgehaald en zijn we lekker uit eten geweest in een heerlijk eetcafe.
De Nederlandse film Mannenharten viel wat tegen, maar we hebben ons wel vermaakt. Met bus terug naar de B&B waar we om 23:15 binnen kwamen en vrijwel meteen gingen slapen.

Zondagmorgen om 08:00 uur wakker geworden, een macro biotisch ontbijtje (wel met een eitje) gehad en al weer om 09:45 uur op pad naar Montfort. Gelukkig had Jeanine een heldere ingeving en hebben we daardoor de auto bij het station in Swalmen gezet en daarmee voorkomen dat we zondagmiddag nog eens 2 km hadden moeten lopen van station naar B&B.
Vanaf het station pakten we meteen het Pieterpad op, hulde voor de organisatie van het Pieterpad, bijna overal (ik denk wel 99%) is bestickerd. We liepen door het dorpje Swalmen, langs het kasteel Hillenraedt (grote borden verboden toegang) en weer het bos in.
Een paadje was heel interresant: 1 meter breed, beide zijden prikkeldraar, tussen 2 weilanden en volledig bemodderd. Omdat het al dagen had geregend was de modder nat en glad. We liepen dus in een wijdbeens achtige pas, steeds met de voeten op de zijkant van het een meter brede padje, daar waar de graspollen nog geen modder waren. Deze zijkanten liepen echter omhoog, dus onze voeten moesten die stappen ook scheef nemen.
Het is moeilijk uit te leggen, maar het was een avontuur. We werden bekeken door de schaapskudde om anderhalve meter (gescheiden door prikkeldraad) afstand, ze blaatten ons vrolijk toe.

Daarna waren we toe aan koffie, maar dat was niet makkelijk. De gebruikelijke Pieterpad pleisterplaats bij een boerderij was dicht, we zijn wel even gaan zitten op het terras. Onze medeslapers van de B&B met hond, kwamen er ook net aanwandelen. In het dorp Spik en in het dorp Strat was ook geen koffie, dus we liepen verder langs de rand van Roermond. Dit is een minder mooi stukje van het pad, langs industrieterrein en snelweg.
Pas in Melick konden we binnen eten en drinken. De soep, koffie en patatjes waren heerlijk !
Via Sint Odilienberg door de bossen liepen we tenslotte naar Montfort: 22 kilometer verder stonden we op het dorpsplein van Montfort de busdienst te bestuderen. Het viel mee, van de dienst van 1 keer per uur, hoefden we maar 25 minuten te wachten.
Het buurtbusje kwam op tijd, reed ons naar Melick waar we op busje nr 2 naar station Roermond reden. Daar stapten we op de trein naar Swalmen, waar de auto stond.
We hadden nog gedoe, omdat Jeanine en ik incheckten bij NS en probeerden uit te checken in Swalmen bij Violia. Als je op station Roermond incheckt op NS aan begin van alle perrons, weet je niet dat je op perron 3B gaat instappen op een Violia trein ...

Onderweg hebben we gegeten bij Van der Valk in Cuijck en toen in ruim een uur door naar Almere Buiten om Wilma af te leveren.
Jeanine en Petra stapten daarna in Muziekwijk over in de auto van Jeanine en daarmee was de reis bijna voor iedereen klaar!
Aankomend Hemelvaart staan we op de Pietersberg !!!

Planning Hemelvaart 2014,: nog te doen 61 kilometer in 4 dagen.
- Met auto naar Valkenburg en auto daar laten staan.
- met trein van Valkenburg naar Sittard en slapen in Sittard.
- donderdag lopen van Sittard naar boven naar Montfort, 24 kilometer
- slapen in sittard en vrijdag lopen van Sittard naar Strabeek (Valkenburg), 22 kilometer
- slapen in Valkenburg en zaterdag 15 kilometer lopen van Valkenburg naar het einde ... de Pietersberg
- van zaterdag naar zondag slapen in Maastricht en feesten!
- zondag met trein naar Valkenburg, naar de Thermen en met auto naar huis.