Zuid Noorwegen 2014

Zaterdag 28 juni, Rendsburg camperplaats

We zijn vandaag om 09:30 uur vertrokken uit Almere, uitgezwaaid door Britt, Mick en Jasper. Kilometerstand 102.181 km, dagteller op nul.
Via de A1 zijn we gereden naar Hamburg, waar we en de eerste file en de eerste regen tegenkwamen.
Nadat de Nederlandse radio weggevallen was, hebben we de CD speler uitgeprobeerd: check .
We vragen ons alleen af of de CD's nog wel goed zijn, ze zijn 5 jaar oud en af en toe lopen ze vast. Geen probleem, we hebben thuis veel cd's liggen die we nooit meer draaien, gaan we die in de camper draaien.
Ons doel is Rendsburg, Duitsland. We weten dat daar een mooie camperplaats is, vlak bij het centrum. Een paar jaar geleden hebben we de Jeugdspelen in Rendsburg meegemaakt, dus we kennen Rendsburg.
stedenband
En dat viel tegen ... we hebben gewoon even moeten rondrijden om de camperplaats te vinden. We hebben ook nog ruimte om de stoelen neer te zetten.
We zijn meteen Rendsburg ingelopen (10 minuten wandelen) omdat de winkels nog open zouden zijn ... niet dus. Ik heb een prachtige handwerkwinkel gezien: met allemaal haakgarens en haakboekjes, maar hij was gesloten.
We zien de steden wegwijzer, maar volgens kloppen de aantallen kilometers niet: Almere is verder dan 352 kilometer.
Omdat we de lunch min of meer hadden overgeslagen (krentebol en banaan), zijn we snel uit eten gegaan: maaltijdsalade en snitzel.
Daarna hebben we nog wat rondgelopen door het centrum, hebben we we sporthal en de school gevonden van de Jeudgspelen en zijn we langs het kanaal gewandeld.
Helaas hebben we geen grote schepen gezien in het kanaal.
Tot nu toe blijft het droog en kunnen we buiten zitten.
We hebben 583 kilometer afgelegd naar Rendsburg.

Zondag 29 juni, Hirthals camperplaats

We hebben lekker geslapen en zijn op ons gemak weggereden uit Rendsburg. We hoopten nog te kunnen tanken voor 1,33 euro per liter Diesel in Duitsland, maar de prijs was al 1,41 Euro bij een Autohof. De dagteller staat op 583 en de kilometerstand staat op 102.771 km.
De weg door Jutland is vrij rechtuit ... niet echt spectaculair, erg groen. We hadden ook een paar spetjes regen, maar tegen de tijd dat we in Hirthals aankwamen, was de lucht blauw. Er was wel een aardige wind, maar tenslotte zitten we aan een van de bovenste punten van Jutland, dus daar mag het waaien.
Op de camping kregen we plaats nr 89 aan de rand. We kijken via een stukje duin, uit op de zee. (later kwamen nog buren naast ons staan) Hirthals camping (geen wifi en douchen via aparte douchemuntjes).
Een prima camping om nog eens terug te komen, al is in de omgeving niet veel te doen, maar als stop plaats of wachten op ferry: prima.
Omdat het zonnetje scheen, hebben we eerst koffie gedronken. Toen een korte wandeling naar het strand en verder over het strand gelopen. Het is te koud voor korte broek of alleen t'shirt.
xx xx
We besloten om niet uit eten te gaan, het immers zondag en rustig overal, bovendien om 18:00 uur speelde Nederland in het WK voetbal.
Alex bleef bij de camper, maar ik ben in een televisie kamer van de camping, gaan kijken. Onze camper buren hadden beide een oranje shirt aan, maar dat had ik maar niet gedaan.
En terecht, je zou je schamen voor het voetbal dat ze lieten zien, niets ging goed. Mexico kwam verdiend op 1-0 voor. Pas in de laatste 10 minuten kon Nederland 2x scoren (Snijder en, door Robben versierde, penalty van Huntelaar).
Daarna zijn we langs de bunkers gelopen en rond de vuurtoren. De bunkers en loopgraven liggen nog in de duinen en je kunt er over en langs wandelen
Het werd te koud om buiten te zitten en terwijl we binnen koffie dronken, zagen we door het raampje een ferry van Colorline weggaan en de volgende aankomen. Wij gaan met de Fjordline, maar het zal allemaal ongeveer gelijk zijn.
Nadat we een minuut of 5 hadden staan blauwbekken (hartje zomer) om de zon in de zee te zien ondergaan, liepen we toch nog even terug naar de camper. Gelukkig maar want de zon zou eerst achter een dikke wolk schuilgaan, voordat hij in de zee zou zakken.
xx xx
Toen ik om 23:00 uur over de camping liep, was het buiten nog licht. Zo licht dat je nog zou kunnen lezen. Later die nacht ging ik om 02:00 uur weer naar buiten en nog steeds was het net niet donker, het leek een beetje schemerig. Wanneer je naar het Noorden keek, was het daar licht, alsof de zon daar nog scheen. Heel raar en we zijn nog niet eens in Noorwegen.

Maandag 30 juni

Vandaag hebben we een rustig dagje gehad. Het werd mooi weer, strakblauwe hemel, maar wel met een koude zeewind. We hebben gewandeld naar Hirthals zelf, even een kopje (slappe) koffie gedronkenen tenslotte een verjaardagskaart gekocht.
De rest van de dag hebben we bij de camper doorgebracht, in het zonnetje, in de blauwe luie stoel.
Ik ben nog over het strand gelopen enkele foto's gemaakt van kleine mooie blauwe kwalletjes en een halve meter grote dooie vis, misschien een bruinvis.

xx xx xx xx

Omdat een andere Nederlandse stel, erg moeilijk deed en ruzie maakten met een derde Nederlands stel, besloten wij alvast onze ruimte vrij te maken en zijn we om 16:00 uur op een veldje bij de ingang gaan staan. We moesten immers nog uit eten en dan rond 19:00 uur naar de boot.
We hebben in Hirthals op de kade een lekkere Burger gegeten op het terras in de zon en zijn daarna om 18:45 uur van de camping weggereden.
Om vervolgens in de rij bij de ferry te staan, keurig in 'lane 2 Stavanger'. Fjordline

En stipt om 21:30 uur zijn we afgevaren (zeg je dat zo?). Langs de kades en de huizen van Hirthals, die dan ineens wel heel klein lijken.
We hebben het hele schip doorgewandeld, bekeken waar onze vliegtuigstoelen waren en zijn toen neergestreken bij de kinder ballenbak bij het raam. Daar kwamen de stoelen vrij, omdat de kinders natuurlijk ook op enig moment naar bed moeten.
Ik had keurig mijn reispilletje ingenomen en ben niet misselijk geweest. Ik kon zelfs haken en Alex heeft een boek gelezen. Ik was niet de enige die haakte, er zaten nog 2 vrouwen te haken. Nadat we nog even een stukje voetbal hebben gezien (Duitsland - Algerije), zijn we om 23:30 uur onze slaapstoel gaan opzoeken.
Het was al donker, ik zat mooi bij het raam, maar dat was al verduisterd ...
xx xx xx

Dinsdag 1 juli Stavanger camperplaats

Slapen was voor mij natuurlijk weer een drama: 02:00 uur wakker en om 05:00 uur definitief na een half uur woelen. Ik heb mijn slaapstoel verlaten op zoek naar koffie. Geen koffie te vinden: de restaurants waren nog dicht en koffiemachine was stuk. Bij de receptie heb ik gevraagd waar ik koffie kon halen, maar vertelden dat er nergens koffie was.
Toen waren ze zo lief om een bakje koffie voor mij te maken, gratis. Blijkbaar vonden ze het zielig, dat ik zo alleen rondzworf.
Terwijl ik langs het grote televisiescherm liep, was daar net een film begonnen, ik ben maar gaan zitten. De hele zaal voor mij alleen en voor een heel groot tv-scherm. En dat terwijl ik thuis diegene ben die een grotere tv tegenhoud. Een prima film, mijn genre: weerwolven, syfy enzo. Alleen stopte hij na 45 minuten en bleek ik deel 1 van een nieuwe tv serie gezien te hebben, althans voor mij nieuwe tv serie.
Afijn daarna maar weer op ons oude plekje bij het raam gaan zitten, beetje naar buiten gekeken, beetje gehaakt, totdat om 06:00 uur de mensen op de boot min of meer wakker werden gemaakt door de omroep. Je mocht komen ontbijten en je moest om 06:30 uur van de hut af en je mocht om 06:30 uur naar de auto in het ruim.
Alex kwam toen ook aan lopen en we zijn nog even buiten gaan staan om het aanmeren te zien. Het was echter heel koud, dus we waren snel weer binnen en zijn om 6:50 uur maar naar de camper gelopen.
Na ongeveer 3 kwartier konden we de boot afrijden en na 30 minuten stonden we alweer voor de volgende camping in Stavanger.

Daar was plaats genoeg en nog net ook een plaats met electriciteit. Het is wel een rare camping, eigenlijk is het een deel van het stadspark, Stavangers joggen er naar het meertje , het pad door de camping blijkt een fietspad te zijn. De douches en toiletten waren schoon, maar oud. Er was wifi, tegen betaling, maar we waren wel toe aan wifi.

We stonden 10 minuten later en na een kleine powernap van Marti in de blauwe stoel en koffie, zijn we naar Stavanger gaan lopen: volgens de receptiemeneer 30 minuten lopen. En dat klopte, we liepen fijn, zonnetje, lekkere koude wind, sweater aan / sweater uit...
We zijn eerst de oude wijk (Gamle Stavanger) van Stavanger doorgelopen, daar hebben ze de oorspronkelijke zeemanshuisjes in ere hersteld. Allemaal kleine witte huisjes, kromme straatjes, veel bloemen en blauwe deuren.
Grappig kijk je door de straatjes naar de haven en dan zie je 2 enorme cruise schepen staan: De HAL (Holland Amerika Lijn) met allemaal Nederlanders en een Frans Cruise schip.
Het valt op hoe enorm groot die schepen zijn, toch weer een tikkie hoger dan onze ferry.
We hebben Stavanger verder verkend, de haven, de kades, en de kleine leuke winkelstraatjes. Handwerken leeft ook in Noorwegen, ik heb al in Stavanger 2 keer een winkel gezien met heel veel wol en katoen.
We waren op jacht naar een Nederlandse Telegraaf, maar niet te vinden!
rust wandelpad rand edelweis

Om ongeveer 16:00 uur waren we terug op de camping, natuurlijk nadat we een beetje verkeerd waren gelopen.
Op de camping weer een powernap (zit nu op 5,5 uur slaap, dat moet te redden zijn tot de avond) en ook heerlijk in de zon gezeten.
De zon is net zo heet als in Nederland, maar de wind is koud. Dus:
- in de zon uit de wind: bikini weer.
- in de zon met windje: tshirt / korte broek
- uit de zon kun je dan wel weer een sweater aan.
Helemaal niets voor mij: ik kan normaal al niet beslissen wat ik aan moet trekken!
Het werd s'avonds koud en we zijn naar binnen gegaan. S'nachts om 02:00 uur was het niet donker, ik zag licht door het dakraam.

Woensdag 2 juli, Preikestolen camperplaats

Vandaag zijn we van Stavanger naar de camping Preikestolen gereden, een heel klein stukje bleek later, 57 kilometer plus veerpont. De kilometerteller stond inmiddels op 103.217 kilometer, dus Rendsburg - Hirthals - Stavanger camping was 446 kilometer geweest.

Vanaf de snelweg E39 zijn we weg nr 13 opgereden, die weg zullen we veel volgen in de komende week.
We hebben onderweg getankt en wat boodschappen gedaan. Via de veerpont van Lauvik naar Oanes zijn we over de 1e fjord gegaan, de Lysefjord. De veerpont kan 4 rijen auto's en of vrachtwagens en campers hebben en doet er 10 minuten over. We hebben eens op de prijs gelet: kleiner 6 mtr is 67 Nkr en groter 6 meter is 167 NKr. We hebben echter 95 Nkr betaald, 67 Nkr plus 2 x 14 Nkr (13,50 Euro). Waren we groter geweest dan 6 meter, hadden we 14 euro meer moeten betalen ...
rust wandelpad wandelpad

We kwamen al na 12 kilometer op de camping. We mochten een plek uitkiezen waar we wilden en er was zoveel plaats dat we niet kiezen konden .. Althans ik niet, maar we staan nu op een mooie plek. Het is een mooie camping, zeker leuk om nog eens terug te komen, alhoewel de grootste aantrekkingskracht de Preikestolen is. Er zijn echter meer wandelingen rond de Preikestolen te doen, dus wie weet?
Preikestolen camping
We zijn vanaf de camping naar het dorp Jorpeland gelopen, ongeveer een uur. Het dorp/stadje stelt niet veel voor, maar de koffie en koeken in de Konditorie, waren erg lekker. Daarna zijn we met de bus terug gegaan, 70 NKR (ongeveer 8 euro) voor ons 2 voor een ritje van 10 minuten.
Morgen nemen we dezelfde bus naar de start van de trail naar de Preikestolen, we denken dat we de bus van 09:00 uur nemen.
Als alles doorgaat hebben we morgenavond een helicoptervlucht van ong 10 minuten boven de Preikestolen, maar dat ligt eraan of er 10 personen zullen zijn en of het weer goed is. De helicopter landt dan op de camping, het lijkt me heel stoer.
De rest van de middag hebben we genoten van een aarzelend zonnetje en heb ik nog een rendiertje gezien, langs de rand van het bos.
Maar ja toen had ik natuurlijk net geen fototoestel bij me. Maar rendiertjes zijn net als herten bij ons, die zie je vaak genoeg.
Later nog terug gegaan met fototoestel, maar toen was te laat. Bovendien liep de camping vol en werd het dus ook een stuk drukker.
Ik heb nog wel foto's richting de Lysefjord gemaakt.
- Alledaagse vogels zoals: zwanen, eenden, kraaien, mussen, meeuwen, lijster, ekster, een kleine zwart-wit vogeltje.
- Rendier: slechts 1.
Op de BIG five list: Eland, rendieren, zalm, robben of walvissen (alleen in noorden van Noorwegen, maar je weet maar nooit)

Donderdag 3 juli

Vanacht heeft het hard geregend, we hebben de luiken boven ons bed maar dicht gedaan. Er lag ook nog veel water op de camping, grote plassen, maar in de ochtend was het droog.
Gisteravond heb ik tot 23:30 uur buiten gezeten en nog steeds zonder licht kunnen lezen. Omdat het steeds koud is, ga ik dan naar binnen, verkleumd en koud. Ik wil nog een keer buiten blijven zitten, totdat ik vind dat het donker is.
Maar goed, we wilden de bus van 09:00 uur hebben, voor de camping. Dat lukte en om 9:15 uur zijn we met wandelen gestart en we waren niet de enigen.
xx xx xx
Ik had al gelezen dat je vroeg moest starten om de grote meute voor te zijn. Later werd het nog drukker, omdat allerlei toeringcars vanaf Stavanger kwamen met veel toeristen vanaf cruiseschepen.
Wat mij opviel is de grote verscheidenheid aan leeftijden. Jonge mensen, maar ook veel ouderen. Ouder dan wij, maar ervaren wandelaars en ze kwamen allemaal boven.
Deze trail was te vergelijken met onze Oostenrijk berghutten wandelingen van 2 jaar geleden.

De hele route was gemarkeerd en er waren 5 borden om aan te geven hoever je gevorderd was:

We hebben de weg omhoog er 2 uur en 10 minuten over gedaan, voornamelijk doordat we vaak stopten voor hetzij een fotomoment, hetzij een ademnooodje.
Bijna bovenaan ligt een plat stukje massief met 2 meertjes. Er waren 2 mannen (waarschijnlijk Noren) die in deze meertjes aan het zwemmen waren. Nu staat er op de uitlegborden wel een zwem tekentje, maar je hoeft niet alles te doen, wat ze aangeven, toch?

Op de Preikestolen waren we zeker niet alleen, zie de foto's hieronder. We zijn er 45 minuten gebleven, kijken naar de andere gekke toeristen en we hebben onze eigen foto's gemaakt en een broodje gegeten. Je schijnt dus een foto te 'moeten' maken waarbij je opspringt en een kruis maakt met je armen en benen. Ik heb het kruis maar staande gemaakt.
Preikestolen is de Noorse naam, The Pulpit Rock in het Engels en je zou Preekstoel kunnen zeggen in het Nederlands. Het is de meest gefotografeerde toeristische attractie in Noorwegen.

Op de terugweg kwamen wij busladingen toeristen tegen, er was op sommige smalle stukken af en toe file. Je moet dus of heel vroeg gaan, zelfs eerder dan 9:15 uur, of later op de dag, bijvoorbeeld 14:00 uur starten.
edelweis edelweis edelweis edelweis

De beklimming van de Preikestolen kan van mijn Bucket List af.
Met de bus terug naar de camping, waarom de busrit heen 35NKr p.p enkele reis kost en terug 45NKr, weten we niet. Een retourticket was 70 Nkr.
We hebben nog 2 uurtjes bij de camper gezeten, voordat het volgende avontuur zou beginnen: de helicoptervlucht over de Preikestolen.

Om 18:00 uur zou de helicopter komen, de vereiste 10 personen waren er niet, maar omdat de helicopter die dag in de fjord aan het werk was, kwam hij voor minder dan de 10 personen.
500 Nkr (70 Euro) voor 8 minuten met de helicopter, het is pittig, maar wel een enorme happening. Ik was nog nooit met een helicopter geweest, Alex ook niet, voor beide was het spannend.
De piloot was een half uur te laat, maar dat mocht de pret niet drukken. Achterin konden 4 personen zitten, 1 persoon voorin en dan de piloot, een beetje krap. De foto's zijn prut, ik kon amper bewegen, moest mezelf draaien met de camera naar het raam en dat gaat moeilijk als je ondertussen de rechterarm van Alex stijf vasthoudt ...

heli heli heli heli

Maar het is prachtig om een keer te doen. Opstijgen gaat natuurlijk heel snel en recht omhoog en dan zwenkt hij al en dat is eng. Het glas aan de zijkant van de helicopter loopt tot aan beneden, je kijkt dus via je voeten aan de zijkant ook naar beneden. Niet de bodem, maar de ramen lopen wel tot en met de bodem.
Al vliegend via de Lysefjord kwamen we bij de Preikestolen, waar inmiddels nog maar 5 mensen waren. Omdat ik s'middags de rots al had gezien, vond ik dit nog het minst interresant. De helicopter vloog daarna ook boven het berggebied en dat was erg mooi: kleine vennetjes, rotsen en grote stenen waren te zien.
Op de terugweg kregen we een extra rondje over de camping, dat was ook leuk.

Kortom: Een helicoptervlucht kan van mijn Bucket List af.

Vrijdag 4 juli, Voss camperplaats

Vandaag zouden we naar Roldal rijden, Staafkerkje bezoeken en dan daar op de camping staan. Hiervoor moesten we weg nr 13 helemaal afrijden. Dit is een prachtige route, langs de fjorden, over bergwegen en weer langs fjorden. De weg loopt bijna aldoor langs een fjord. We hebben de tweede ferry gedaan, van Hjelmeland naar Nesvik, weer 95 Nkr.
Het weer was niet zo best, bewolkt en af en toe regen. We waren al om 14:00 uur in Roldal en daar was het donker, nattig, koud en het sprak ons niet aan.
We hebben de staafkerk in 3 minuten bekeken, alleen van buiten: foei, hebben wat boodschappen gedaan en zijn doorgereden.
latefossen latefossen

Dat is toch ook wel de vrijheid met de camper, niet boeken en van plan veranderen.
We reden de weg nr 13 verder af, via de Latefloss waterval (prachtig) door Odda (stromende regen) naar Brimnes. Daar mochten we over de nieuwe brug, camera heeft ons gezien, en reden we, 310 kilometer verder, Voss binnen. De borden met het campingteken loodsten ons feilloos naar de enige camping in Voss. Voss camping

Deze camping ligt aan een meer, heeft trein station en is een grotere plaats.
camping voss

Onze plekje is aan de rand van de camping en kijkt over het meer naar bergen waarop nog sneeuw ligt. Wifi is gratis, maar douchen via 10 Nkr muntjes in een douche gebouw, net buiten de camping. De mensen die naar het buiten zwembadje gaan, gaan ook via deze douches. Die waren er echter niet, het was bewolkt en geen zwemweer.

Zaterdag 5 juli, Bergen

vismarkt bryggen bryggen
We zijn in ongeveer 1,5 uur naar de Bergen Camping Park gereden, 10 kilometer voor Bergen. De totale afstand was 94,2 kilometer. Bergen Camping Park camping
In Bergen zelf zijn geen campings. Alhoewel deze camping apart is, het lijkt meer op een camper plaats omringd met hutten en een tentje voor een motor rijder. Van de schrik heb ik geen foto genomen van de plaats op de camping.
De douche is prima en deze keer zonder muntjes.
Daarna zijn we op de bus gestapt en hebben we Bergen bezocht. Het regende af en toe, maar de Starbucks is droog binnen. Later op de middag bleef het droog.
We zijn door de oude wijk Bryggen gelopen, 6 keer over de vismarkt, over alle andere pleinen en langs de winkels, die al om 16:30 uur zouden sluiten. Veel toeristen in de stad, droog weer en dan sluit je de winkel?
Ik wilde gaan kijken naar de Hurtigruten boot, die bleek er al te liggen, maar we konden er niet dicht bij komen, alleen in de passenger-terminal.
We besloten om de zogenaamde Bergen-Pass niet te nemen, die was duurder dan de bate die we eruit zouden halen.
Na een hamburger te hebben gegeten in een soort biertent en een beetje voetbal (Belgie - Argentinie) te hebben gezien, zijn we met de bus terug naar de camper gegaan.
Via de sms en een slechte en niet werkende wifi werden we door Jasper op de hoogte gehouden van de wedstrijd Nederland-Costa Rica. 0-0 na verlenging en gewonnen op penalties, we hebben een hoop spanning gemist, hier in het verre Noorwegen.
S'nachts ging het regenen, hoe toepasselijk, in Bergen schijnt het altijd te regenen..

latefossen

Zondag 6 juli

Zondagmorgen regende het tot 11:30 uur en daarna zijn we op de bus gestapt naar Bergen, weer 2 x 41 Nkr. Het plan was om de wandeling over de bergen rondom Bergen te doen, eerst met de Floy Banen naar boven. Dit is een 7 minuten durend ritje, maar het ujitzicht boven Bergen is mooi, als het helder is ...
We zagen Bergen wel liggen door de wolkenflarden, maar helemaal volgens de foto's uit de folder was het niet.
Daarna zijn we gaan wandelen, ik had wandelroute nr 29 uit het ANWB boekje uitgekozen, 4 uur en middelzwaar, moet lukken toch? We zouden vanaf de Floyen baan in een driekwart cirkel om Bergen heen wandelen naar de kabelbaan en daarmee naar beneden gaan. We hebben er uiteindelijk 5,5 uur over gedaan, we waren heel blij met de bergschoenen, anders was er wel een enkel gesneuveld, ben ik bang.
De wandeling ging eerst nog een stuk omhoog over een wandelpad. Heel veel Noorse families waren daar ook aan het wandelen. En Noorse joggers .. daarover later meer.
De paden werden smaller, met steeds meer keien. Halverwege moesten we met handen erbij enkele meters omhoog klimmen. Daarna bleven we min op meer op gelijke hoogte, maar waren de paden soms zoek. We liepen van steenmannetje naar steenmannetje, van rots naar grind, naar zachte soppige grond. Ik vond het prachtig, Alex iets minder.
Na 4 uur waren we nog niet in de buurt van de kabelbaan. We kamen regelmatig Noren tegen op joggingschoenen, althans zo leek het, die rennend de weg deden, waar wij met zoveel moeite voorzichtig onze voeten plaatsten. We snapten niet, dat ze hun enkels niet verzwikten. De dames hebben strakke jogging/legging achtige broeken aan, meestal zwart. Het zag er confortabel uit, moet ik zeggen.
Af en toe hadden we mooi uitzicht, maar het waren toch vooral de wolken die we zagen en niet het uitzicht zoals in de folders stond.
Om 19:15 uur waren we bij de kabelbaan en via de stadsbus zijn we terug gegaan naar de busterminal voor onze bus nr 320. We hadden zware benen, maar zou de volgende dag grotendeels weg zijn.

Maandag 7 juli, Flam camperplaats

latefossen
S'nachts had het weer heel hard geregend en we waren snel weg, de volgende ochtend. Voor ons was Bergen even genoeg geweest en we hoopten weg te kunnen rijden bij de regen.
We moesten eerst langs Voss en daarna op weg naar Flam. We besloten in Voss te stoppen, zochten in Informatie met een weersbericht en liepen in de stromende regen door de winkelstraat. Bij de Informatie zeiden ze dat het weer al die dag zou opklaren en dan zonnig en zelfs 26 graden zou worden. En inderdaad, het leek wel alsof we het buiten al lichter zagen worden.
Vanaf Voss is het nog maar een klein stukje reizen over de E16 (de 'snel'weg) naar Flam. We waren dan al rond 15:00 uur in Flam. Registratie was zo gebeurd, betalen achteraf en toen konden we buiten zitten, het was inmiddels droog geworden en de wolken werden dunner en dunner.
Flam camping Daarna zijn we naar Flam gelopen, alhoewel de camping midden in Flam staat, 5 minuten lopen vanaf de kade. Daar lag een enorm Cruise schip dat we hebben zien afvaren om 18:00 uur. Een mooi gezicht en we namen de tijd om dat eens rustig te bekijken.
Daarna hebben we spullen gehaald voor spagetti: alleen gehakt kennen ze niet in Noorwegen, althans niet in de Coop's die wij hebben gezien.
Maar de paprika, uien en prei natuurlijk wel, dus we hebben 2 grote hamburgers/grillburgers in stukjes gehakt en toen hadden we bijna 'gehakt'. Het smaakte prima.
Daarna konden we gelukkig buiten zitten en de plannen voor de volgende dag maken.

Dinsdag 8 juli

Het Flam treintje was natuurlijk het plan, gecombineerd met een wandeling in Myrdal. Dus toen we de trein van 12:15 uur wilden nemen (het was zonnig dus ik heb zelfs even in bikini gelegen), was deze uitverkocht. Heel raar, de enkele reis was niet uitverkocht, de retour wel. Maar je kon niet aparte enkele reis naar boven nemen, daar wat tijd spenderen en dan een andere terug trein nemen. Maar je kon wel enkele reis nemen, stukjes naar beneden lopen en daarna weer ergens opstappen. Maar het retour ticket kon ze dan in Flam niet verkopen ...
We snapten er niets van, je moet dus op dezelfde trein naar boven en dan weer naar beneden. Maar er zijn wel wandelingen beschreven, die ervan uitgaan dat je onderweg weer opstapt.
We hebben dus maar kaartjes gekocht voor woensdag en dan zien we wel hoe het loopt en wat wel en niet 'mag'.
We zijn in de middag een korte wandeling gaan doen naar de Brekkefossen: een waterval die je kunt zien vanaf onze camping. Volgens de folder was dit een lichte wandeling, dat leek ook, totdat je naar boven wilde om dichtbij de waterval te komen. Toen werd het weer klauteren en klimmem, ik kreeg wel een stok aangereikt bij het begin van een terug kerende wandelaarster: die stok wordt blijkbaar doorgegeven ..
brekkefossen brekkefossen brekkefossen brekkefossen Marti

Dat werd een halfuurtje zwetend naar boven lopen om een mooi uitzicht te hebben over Flam en over de waterval, het was de klim wel waard.
Het leuke is dat je onderweg allerlei korte opbeurende gesprekjes hebt met de mensen die afdalen, de Cruise boot die in Flam lag bevatte blijkbaar allemaal Engelsen, al was een van de gesprekjes met een jong stel, zeer duidelijk: zij kwamen uit Wales!
Het weer is alweer anders, bewolkt, wel droog en we kunnen nog prima buiten zitten.
De halve finale van Duitsland tegen Brazilie loopt heel vreemd, we hoorden binnen een half uur 5 keer gejuich op de camping en bleek het 5-0 voor Duitsland te staan, VOOR de rust.
Nu maar hopen dat Nederland ook door komt, zij zouden woensdagavond tegen Argentinie moeten spelen.

Woensdag 9 juli

flam
En op een mooie warme dag hebben we het Flam treintje gedaan, eerst om 11:05 uur omhoog naar Myrdal en dan een stuk lopen.
We zaten tegenover twee Nederlandse dames, waar we gezellig mee gepraat hebben. Alex heeft op hun spullen gepast, terwijl we bij de Kjossefossen (waterval) naar buiten mochten om te kijken. Het is wel toerisme ten top, maar ja: het zijn de must-do's van Noorwegen. Preikestolen, Bergen Floyen tandrader baantje, Flam met treintje, de hoogvlakte Hardangervidda, Nationale parken zoals Jotumheimen met de gletchers, etc. Alesund, Lofoten, walvis safara, vogeleiland Runde, Noordkaap: allemaal voor een volgende vakantie.
Afijn met het treintje naar boven, stoppen bij de waterval, eindpunt is Myrdal en daar is niets behalve een overstap naar de normale trein.
We zijn eerst nog tussendoor naar een station lager gegaan om te wandelen, maar daar vonden we het niet mooi. Toen hebben we het plan van de beide dames over genomen: wandelen terug vanaf Blomheller naar Flam. We hebben 13,4 kilometer langs het water en lange het treintje terug gelopen. Volgens de folder, 10,5 kilometer, maar googles maps geeft 13.4 aan. Aangezien we er 3 uur over hebben gedaan, zonder grote pauze, geloof ik google maps.
We hebben we een handige app gehoord: mapswithme

Offline wandelkaarten en een pinnetje waar je bent. Zonder 3G dus.
Ik heb hem gedownload!
Het was warm om te wandelen, ik denk rond 24 graden en zonnig.
Om 17:00 uur waren we terug op de camping en daar konden we heerlijk uitrusten, nog steeds in korte broek en hempje.
flam

Donderdag 10 juli en vrijdag 11 juli, Jostedal camperplaats

Vanaf Flam zijn we op ons gemak naar het Jostedal gereden, eerst de E16 volgen via de 24 kilometer lange tunnel, daarna de '5' en vervolgens op de '55'. De dagteller staat op 161 kilometer, dat is de afstand Bergen - Flam - Jostedal, denk ik.
Eerst de ferry van Manhellar naar Fodnes, xx Nkr en toen weg 55 langs de Sognefjord heet ook wel Sognefillets, geloof ik, dit is een toeristische weg langs de Sognefjord, erg mooi. Vanaf de '55' zijn we de 604 opgereden, een iets kleinere weg, maar goed te berijden. Alleen als twee campers of camper en stadsbus elkaar moeten passeren, moet een van beide uitwijken. Er zijn echter overal om de 100 meter ofzo, extra ruimtes om te passeren.
We zijn op de Jostedal camping gaan staan, 5 kilometer voor het informatie centrum over de gletsjer. Een hele rustige camping, later op de dag zouden alle hutten bezet zijn en andere campers, motorrijders en fietsers komen.
jostedal camping
Het was heel warm weer en nadat we in de 'Joker' supermarkt boodschappen hadden gedaan, konden we de rest van de middag relaxen. Ik heb zelfs in mijn bikini langs de rivier/kreek gezeten, heel even met mijn voeten in het water, maar dat was zo koud!
S'avonds werd het door diezelfde rivier (overigens een en al hele snelle stroomversnellingen) om een uur of 22:00 uur toch wel zo koud, dat de jogging broek en sweater eraan te pas kwamen.
Vrijdags zijn we opgestaan en rond 09:30 uur met camper naar het informatie centrum (Breheimsenteret) gereden, om daar kaarten te kopen voor een, met een gids begeleidde, wandeling op en bij de gletsjer. We hebben de Blue Ice Walk genomen. info Jostedal
Een gletsjer is een ijsmassa die gevormd wordt op land en dik en groot genoeg is om bergafwaarts te stromen.
We kozen de 2 uur durende wandeling, een heleboel geld: 460 Nkr (65 Euro). Maar we kregen er wel een boot tochtje erbij, in plaats van een wandeling van 3 kwartier heen en 3 kwartier terug.
Dus om 11:15 uur hebben we ons keurig gemeld, volgens opdracht, bij de parkeerplaats bij het bootje. We moesten een verklaring ondertekenen, dat de gids nergens voor verantwoordelijk is.
We kregen stijgijzers aangemeten en een pikhouweel. Huh, een pikhouweel? Ik dacht dat ik een klein wandelingetje met een verhaaltje zou krijgen ...
Afijn met de hele groep, 19 mensen, op de boot naar de onderkant van de gletscher. Toen nog 20 mninuten wandelen en klauteren over grote stenen en toen waren we bij een aantal grote tonnen aangekomen. Daarin zaten klimgordels, die we om de heupen moesten doen, net als bij een klimpark.
Daarna kregen we een uitleg over de DO's en DONT'S op de gletscher en hoe we moesten omgaan met het touw.
Touw ? Ja, inmiddels zaten we allemaal op een rijtje aan elkaar vast, de gids voorop.
heli heli heli heli

En daar gingen we: de gletsjer op en helemaal naar boven. Niet een klein stukje, maar gewoon een paar honderd meter stijgen. Totdat we op de bovenkant van de arm van de gletscher stonden.
We zijn dus op 1 arm van de Nigardbreen gletsjer naar boven geklommen en de hele gletsjer daarboven, van honderden vierkant kilometers, daar kom je niet eens.
Info van wikipedia:
Nigardsbreen is een zijarm van Europa's grootste gletsjer, de Jostedalsbreen. Nigardsbreen ligt in het Jostedal, niet ver van Gaupne in de Noorse gemeente Luster. De gletsjer is via de dalweg makkelijk bereikbaar voorbij Gjerde.

En dat was al een tocht van enkele uren, we waren om 11:45 uur op het bootje gestapt en om 15:45 weer terug bij de camper op de parkeerplaats.
We zijn 2 uur op het ijs geweest: eerst naar boven geklommen, 2 fotomomenten, kleine pauze bovenop en toen gelukkig via een andere weg terug.
Ik was een beetje bang dat we de klim naar boven, ook omgekeerd naar beneden moesten maken, maar eigenlijk hebben we een rondje gelopen, waarbij de weg naar beneden niet zo steil was.
We zijn wel 2 keer door een tunnel gelopen, ijskoude druppels vallen dan op je. De eerste tunnel was helemaal blauw, zie foto. Deze keer geen foto's van mij, maar van Alex, ik had al mijn aandacht nodig voor het ijs, geen selfies dus.
heli heli heli heli

De gletsjer groeit nog steeds aan en beweegt ook, ongeveer 1 meter per dag. Maar omdat er ook aan de onderkant veel ijs weg smelt, kun je dat niet goed zien.
Al met al een prachtige ervaring, aan te raden aan iedereen die in dit deel van Noorwegen komt.

We zijn niet terug gegaan naar de Jostedal camping, maar terug gereden naar Leardal, met het idee om zaterdagochtend naar het Zalm Informatie centrum te gaan.
Leardal camping camperplaats
Dit is een leuke camping, maar ook apart. Geheel open, vanaf het strandje aan het fjord kun je de camping oplopen, er zijn geen hekken. De doorgaande weg ligt langs de camping en het fietspad langs deze weg loopt over de camping. Maar je kunt fietsen huren, uit eten in restaurantje, lopen naar dorpje, strandje aan fjord ... we zullen nog wel een keer terugkomen.
Nadat we weer spannend 'Noors', Green Way hadden gegeten (Alex een karbonade dat meer een hamburger leek en ik zalm), zijn we het dorp ingelopen. Er is een oud 'Gemla' deel in het dorp Leardal, een soort olpenlucht museum, maar de inwoners wonen wel echt in de huizen. Leuk om door heen te lopen.
Het bleef de hele avond warm weer en ik hoopte dat de zon in de fjord zou ondergaan. Maar nee, weer achter een berg en dus heb ik niet kunnen zien of die zon nu echt wel onder gaat ...

Zaterdag 12 juli, Eidfjord camperplaats

We zijn nu 2 weken onderweg, 1889 kilometer verder van Almere en we ontwikkelen een dagelijks patroon. Na ontbijtje en veel koffie gaan we of op pad naar de volgende plaats, of een activiteit doen.
Als we op pad gaan naar de volgende camping, rijden we 2 of 3 uur, zien onderweg nog een dorpje, waterval, koffie en gebak en zijn de rest van de middag aan het relaxen op de camping. We hebben deze keer gereden van Leardal, via Flam, via Voss over de E16, een stukje weg nr 13 en vervolgens weg 7 naar de Hardanger Vidda, naar het plaatsje Eidfjord, totaal 70 kilometer.
We staan op een camping, genaamd Saebo, aan een meer in Ovre Eidfjord, zeg maar Boven Eidfjord. Saebo camping

heli heli

Zondag 13 juli, Jol/Hovet camperplaats

vorungfossen heli heli
Vandaag zijn we vanaf Eidfjord over weg '7', naar Geilo gereden en daarmee kom je langs 2 hoogtepunten van Noorwegen: de Vorungsfoss (waterval) en de Hardangervidda (hoogvlakte). De weg steeg met 9%, maar ik had daar niet eens erg in, Alex reed. Pas toen ik een bordje met 8% zag voor onze tegenliggers, zag ik dat. De camper had er geen enkel probleem mee, beetje terugschakelen, maar verder niets.

De waterval was mooi, maar je kon er niet dichtbij komen. Eigenlijk was de kloof achter de waterval nog veel mooier.

De weg nummer 7 over de Hardangervidda is heel mooi, een keurige tweebaansweg, breed genoeg en dat vinden wij met de camper altijd fijn. Het uitzicht is prachtig en we konden ver kijken. Het was helder, soms bewolkt en soms zonnig. We zagen de kale hoogvlakte waar geen bomen staan. Alles is gras, mos en heide, watervalletjes en meertjes, hoopjes sneeuw en in de verte een gletsjer.
Weer een gletsjer en aan een rijtje auto's te zien, midden op de hoogvlakte onder de gletsjer: ook hier een mogelijkheid om de gletsjer van dichtbij te zien,
De weg rijdt alleen langs de bovenkant van de hoogvlakte, over het hele gebied zijn geen wegen. Je kunt er wel meerdaagse wandeltochten maken van hut naar hut.
Ik heb over de sneeuw gelopen en foto's genomen. Daarna ben ik omhoog gelopen en vanaf ver heb ik de gletsjer zien liggen.
Al met al een prachtige tocht.

In Geilo aangekomen, herkenden we niets van ons bezoek van 31 jaar geleden. We vonden er ook niets aan, echt een wintersport dorp.
We zijn snel doorgereden naar Jol en Hovet, daar lag de volgende camping: Birkelund camping Het aantal kilometers van die dag was 165. Een kleine camping met enkele hutten en veel camperaars. Klein, maar fijn.
Je kunt er mooi wandelen om het meer achter de camping en er is een Top 10 wandelingen lijst (later hoorde ik nog een keer spreken over de top 20 wandelingen van Noorwegen).
Nadeel is wel dat je 4 km af zit van de beide plaatsen.
Alex spotte een wilde Canadese Gans, meteen op de foto gezet natuurlijk. Achter de rivier langs de camping komen ook wel een elanden drinken, maar deze zijn zeer schuw. De kans om een eland te zien is niet groot, begrijp ik.
Het werd s'avonds bewolkt en het regende een beetje, maar met jogging broek en sweater ben ik buiten blijven zitten. Veel camper bezitters gaan dan toch naar binnen en kijken tv. We twijfelen over de aanschaf van antenne en tv, zitten we dan elke avond in de camper tv te kijken, of kunnen we dat beperken tot highlights (wk Voetbal of zo ...)

Maandag 14 juli, Horten camperplaats

Bij het opstaan was de hemel donker en grauw en tijdens de rit naar Kongsberg hadden we stevige buien. Maar de koffie op het terras bij de bakker/konditorei was in het zonnetje.
De Zilvermijn in Kongsberg hebben we deels bezocht, we hebben gelopen over het terrein, maar zijn de mijn zelf niet ingegaan. We wilden niet anderhalf uur wachten op de volgende trein naar beneden.
Daarna zijn we doorgereden naar Horten, maar de camping die we zouden aan doen, sprak me niet aan. Op de camperplaats aan de haven was het goed staan, maar daar konden we niet betalen met beide creditcards. Een beetje vreemd was dat.
We zijn achter een andere Nederlandse camping aangereden naar een camping aan het water, waar we een op mooie plek konden staan.
De naam van de camping: Falkensten Bruk Trond Schmidt, een internet pagina heb ik niet gevonden.
De camperplaats was 180 Nkr geweest met stroom, nu staan we voor 250 Nkr met stroom. Maar wel op een mooie plaats en terwijl ik dit tik, kijk ik nog steeds tegen de zon in (21:45 uur).
We hebben bij de camper gegeten en een klein avond wandelingetje gemaakt: we konden niet verder: naar het volgende eiland was wel een brug, maar gesperd. Grote waarschuwingsborden dat je geen foto's mocht maken, een groot hek, camera's. Het was een militair gebied.
Op de brug zelf stonden heel veel mensen te vissen op makreel, met een stevige werphengel en een zilveren visje als aas.
Al met al hebben we ??? kilometer gereden en dat is veel op noorse wegen.

Dinsdag 15 juli, Larvik camperplaats

We zijn vandaag op jacht gegaan naar een ticket voor de ferry Noorwegen - Denemarken. De Colorline was duur vanaf Larvik, dus reden we door naar Langesund naar de Fjordline. Deze was echter helemaal volgeboekt voor de komende dagen, dat hadden we niet verwacht. Met de hulp van een vriendelijk meneer bij de VVV van Langesund, hoorden we dat de Colorline vanaf Kristansand net zo duur was als Larvik.
Toen zijn we maar terug gereden naar Larvik en hebben de Color Line van donderdag 08:00 uur geboekt voor 1500 Nkr (210 Euro) voor een tocht van 4 uur. Ter vergelijking op de heenweg hadden we een tocht van 10 uur voor 90 euro!
Maar goed, anders moeten we via Zweden en Denemarken over de bruggen rijden en dat kost tijd, geld aan benzine en tol. Bovendien vind ik ferry's en pontjes leuk ...
We zijn toen op zoek gegaan naar een camping, ook niet makkelijk. We staan nu langs de kust, ong 5 km vanaf Stavern op een Bakkum achtige, veel te dure camping (320 NKR per nacht, excl douchen en geen wifi). Camping Lydhusstranda. Mijn humeur was gedaald tot ver beneden nul, het regende, we waren de enige camperaars, de enige niet Noren en volkomen out of place.
Maar goed, gewandeld naar Stavern, een uurtje en het bleeg droog. Stavern is een grappig dorp, maar met een uur heb je dat wel gezien, gelukkig werd het weer beter (geen regen meer) en konden we buiten zitten en eten.

Woensdag 16 juli, Larvik

Laatste dag in Noorwegen, donderdag gaan we al om 08:00 uur op de boot naar Denemarken. We hadden het idee om een aantal zaken in Larvik te kopen: trollen tshirts en andere Noorwegen shirts voor de jongens, leuke hempjes voor Marti en Britt, elandensticker voor op de camper, de Noorwegen pannenlappen die we hebben gezien ..
Echter Larvik en Stavern kennen blijkbaar geen buitenlandse toeristen, want niets van dat alles was te koop, heel jammer.
Larvik was zowiezo een tegenvaller, weinig winkels, geen terras gezien en de wifi in McDonalds werkte ook al niet.
Daarna zijn er Stavern nog ingegaan, daar was de markt, onze laatste kans op toeristen spullen: maar ook daar helemaal niets.
Met de markt was het wel heel druk en gezellig in het plaatsje, fanfare en live muziek. We hebben lekker gegeten (entrecote en garnalen) en daarmee Noorwegen afgesloten.
Eind kilometerstand Noorwegen is 104842 kilometer.

Donderdag 17 juli en vrijdag 18 juli, Denemarken

Tot slot

Waar zijn mijn voeten allemaal geweest?

xx xx xx xx xx xx xx xx xx xx
In het warme zand op het zonnige, maar koude strand in Hirthals Op de preikestolen Op de bergen rond Bergen, van Floy banen, via Rundemanen naar de Ulriken kabelbaan Net niet in het ijkoude water (vanaf de gletsjer) naast de Jostedal camping Op Nigardbreen gletsjer in het Jostedal Op de Hardangervidda in de sneeuw Onderweg op het dashbord in de camper Op de pier op camping Zuid Noorwegen Op de Colorline tijdens de overtocht Op de Colorline tijdens de overtocht