Curacao 2016

Woensdag 9 maart

We zijn vandaag om 6:00 uur opgehaald door Jeroen en om 6:30 uur waren we op Schiphol. Er was geen rij en de koffer was zo afgegeven, zodat we het grote wachten deel 1 konden beginnen.
Eerst hebben we een batterijtje geregeld voor mijn Swatch, toen de Starbuks koffie en langs de winkels.
De 2 uur gingen verasssend snel om en om 08:30 moesten we ons melden bij G06. Daar begon wachten nummer 2, tot we mochten boarden.
In het vliegtuig hadden we rij 25 stoel A en B, half boven de vleugel, maar bij het raam en stoel nummer C was bezet.
Wachten nummer 3: tot we zouden opstijgen. We stegen op tijd op 09:35 uur en de lange zit naar St Maarten was begonnen.
Gelukkig waren er veel lege stoelen en de dame naast Alex op stoel C, vertrok naar de lege rij voor ons. Daardoor konden we de stoel B leeg laten en af en toe onze benen strekken over de drie stoelen heen.
Alles ging prima, maar het is een lange zit. 2 films gezien, 2 haakwerken half af, ietwat geslapen, puzzelboekje gebruikt ...
Om 18:30 Nl tijd zijn we geland op St. Maarten, dat was 8,5 uur vliegen. St Maarten heeft een klein vliegveld, waarbij het lijkt alsof het vliegtuig de hotels langs de kust (vlak voor de landingsbaan), bijna aanraakt.
Er moesten passagiers van en aan boord, uiteindelijk duurde dat een uur. Wachten nummer 4 dus, we konden niet het toestel uit.
Na wachten nummer 5 (voordat we werkelijk mochten opstijgen) vlogen we in 1 uur en 20 minuten naar Curacao.
xx xx
Om 21:30 NL time / 16:30 Curacao time waren we geland en begon wachten nummer 6: de rij voor de immigratie en paspoort controle, op zich ging het wel snel, maar toch wel weer een half uur.
Daarna hadden we meteen de koffers en stond Mick buiten. Tenminste het leek op Mick: witte blonde gekrulde haren, bruin lichaam ... maar het was hem !
Het was goed hem weer te zien. We hebben geld gehaald, met Mick in de pickup naar Carmabi gereden en gezien waar en hoe Mick zijn studenten leven leeft.
Verder hebben we zijn mede studenten, collega's, duikschool medewerkers, duikbuddy ontmoet en nog veel meer handen geschud.
Na een drankje in de Pirot Bay,
Ik verwachtte Johnny Depp elk moment, zijn we naar Jan Thiel Baay gereden met de pickup van Mick.
Daar hebben we ingecheckt en zijn we met Mick in het restaurant uit eten gegaan. Om 01:00 uur Nl time reed Mick terug naar Carmabi (afscheid vieren van een mede student) en hebben wij de tijd gerekt om uiteindelijk om 21:30 local time te gaan slapen.

We hebben de airco op 18 graden gezet, maar dat was veel te koud, dus al gauw weer terug op 24 graden, zoals stond geadviseerd. Dat lijkt warm, maar het was wel aangenaam.

Donderdag 10 maart

Ik heb de nacht kunnen rekken tot 6:15 uur, toen was ik klaar met slapen. Ik ben maar opgestaan, douchen, lezen en heerlijk op het terras gezeten. Het regende en het was bewolkt. om 8 uur ben ik naar de Appie gelopen, voor de eerste boodschapjes: koffie, broodje, yochurt en muesli. Alex was inmiddels ook wakker, de regen is gestopt. Gelukkig hebben we al iets ontdekt wat we vergeten zijn: een usb kabeltje van fototoestel naar labtop ...

We hebben vandaag rustig aan gedaan: boodschapje, zwembad en het strand. Het bleef een groot deel van de dag wisselend bewolkt. Ondanks (beperkt insmeren en deels bewolking) ben ik op sommige plekken een beetje rood. Alex is meer in de schaduw gebleven en nog niet echt verbrand. We zijn tot 18:00 uur op het strand gebleven, toen was de zon bijna onder. We hebben het niet afgewacht, er was bewolking dus de zonsondergang zien we op een andere avond.
De zon staat hoog aan de hemel en valt dan binnen een uur in de zee. Vorig jaar in Alesund in Noorwegen verbaasde ik me dat het uren duurde tussen het moment dat de zon laag op de horizon stond en het moment dat de zon werkelijk onder was. Hier, midden op de aarde, gaat het precies andersom.

Morena Resort

Vrijdag

Vandaag zijn we om 11:00 uur naar het strand gegaan met het idee dat er heel veel stoelen in de schaduw beschikbaar zouden zijn ...
Niet dus, met moeite vonden we 1 ligstoel, maar wel een heel fijne schaduwplaats, onder een bladerdak.
Alex heeft liggen lezen en Marti liep in en uit de zee, snorkelde, probeerde foto's te maken onder water en ook tegelijk niet te verbranden.
Dat is best lastig allemaal te combineren, met als gevolg dat de lappendeken van rode verbrande huid iets erger is geworden.

Maar het water is prachtig helder en alle visjes zwemmen gewoon om je heen. Je beseft dat pas wanneer je door de duikbril kijkt en snorkelt.
Foto's nemen van bewegende vissen onder je op de zeebodem, terwijl je zelf drijft/zwemt, is ook een hele kunst.
De mooiste foto staat hieronder.
S'avonds kwam Mick ons halen in de pickup om uit eten te gaan in Equus, iets met spiezen vlees. Mick kon echter het restarant niet vinden, dus we zijn geeindigd in de Italiaan, ook erg lekker.

Zaterdag 12 maart

Vandaag hebben we de huurauto opgehaald bij het resort naast ons. De Kia Picanto stond klaar, alles verder ok en het is een automaat. We hebben Mick opgehaald in ons appartement en zijn naar Carmabi gereden om de duiklessen van Marti te plannen. Mick vertelde onderweg waar op welke kruising het verkeer op Curacao niet doet wat je verwacht ...
Op Carmabi / Pirot Bay was het warm en het water zag er supermooi uit.
We hebben de duik gepland: maandagmiddag eerst van 13:00 uur tot 16:00 uur de eerste beschutwaterduik en daarna de eerste buitenduik!
Daarna plannen we de andere 2 dagen in ..
We hebben een ontbijt/lunch genomen van gebakken eieren en zijn toen naar Willemstad gereden.
We hebben rondgelopen, de brug open en dicht zien gaan, een grote boot zien passeren, boodschappen gedaan en een fruitsapje aan stalletje gekocht: een Batido.

Zondag 13 maart

Ook deze dag hebben we met Mick door gebracht, we zijn rustig opgestaan en toen naar Mambo beach gereden. Dat is een mooie boulevard met winkeltjes, al waren de winkels dicht! Curacao is katholiek en dan zijn de winkels op zondag vaak dicht.
Maar het Seaquarium was open, dus we hebben een kleine zeeleeuwenshow gezien, de aquaria bekeken en een tijd staan kijken bij de dolfijnen.
Daar waren mensen die een 'Dolfin encounter' hadden, dus we konden dat hele gebeuren goed volgen. 2 van de 6 dolfijnen in het bad, doen mee aan het encounteren, de andere 4 dolfijnen, worden bezig gehouden door 2 dolfijnen trainers. Er loopt ook nog iemand omheen om alles te regelen, terwijl er 2 medewerkers bezig zijn met de encounter zelf.
Dus een sessie van ongeveer een uur, waarin 3 mensen zwemmen met dolfijnen zijn 7 medewerkers mee bezig.
Nadat we waren afgekoeld in de airco van de submarine, zijn we op Mambo beach wat gaan eten. Op een paradijselijke plek aan het strand. Het Mambo strand is erg mooi en luxe. Mensen zwemmen er, zonnen, zien en gezien worden, kids spelen in het zand, veel mensen snorkelen en de duikers gaan er ook te water.
We hebben ook 2 stoelen gehuurd, per stoel 21 gulden (11,50 euro), dan heb je een stoel en het recht om op het strand te zijn.
Op Zanzibar strand hebben we kaartjes van Morena resort voor het strand en betalen we alleen de stoel: 6 gulden per stoel per dag.
Op Pirot Bay strand, bij Carmabi, bij Mick was ALex 9 gulden kwijt voor water, koffie en ? Dus ook iets van toegang.
S'avonds hebben we kip, aardappeltjes en sla gegeten op ons eigen terras.

Maandag 14 maart

We zijn naar Carmabi gereden omdat Marti vanaf 13:00 uur de eerste duiklessen zou krijgen.
We waren er op tijd, zonder fout te rijden.
Alex heeft in de schaduw de hele middag op het strand gezeten, terwijl Marti samen met Serena (de duiklerares) de drie lessen 'confined' heeft gedaan.
Om ongeveer 16:00 uur was dat klaar en na het opruimen van de duikspullen en inplannen van de nieuwe lessen, hebben we op het strand gewacht op Mick.
Het is een prachtige plek, zelfs de cruise schepen hebben dit strandje als uitje in de planning staan.
Het Carmabi institute ligt direct aan de baai, de bar (Pirot Bay) op 50 meter en de duikshop op 10 meter. Mick neemt zijn ontbijt aan de picnictafel onder de bomen aan de rand van het strand, zie foto beneden.
We zijn gaan eten bij Pirot Bay, bij een tafeltje in het zand op het strand, met zicht op zondsondergang.
De terugweg van Carmabi naar Jan Thiel in het donker (!) verliep zonder problemen.

Dinsdag 15 maart

Deze dinsdag was een rustige dag. We hebben eigenlijk niets gedaan: zwembad en uurtje strand.
Ik heb mij nog wel bezig gehouden met een tas met wasgoed van Mick, dat bespaart hem geld voor de wasserette.
Verder heb ik geprobeerd de leguanen te fotograferen ...
De flora en fauna is toch heel anders dan bij ons, duhh zou Mick zeggen. Hagedisjes en Leguanen zijn normaal. Er zijn hele leuke zwart gele vogels, Trupial, een kruising tussen spreeuw en ekster. Ze schijnen zo slim te zijn, dat ze de keukenkastjes open weten te krijgen om eten te zoeken.
Dat heb ik van horen zeggen in het zwembad, daar hoor je nog wel eens wat.
Ik heb een heel klein vogeltje gezien, bijna helemaal zwart met iets van donkerblauw en dat lijkt een kolibri?? te zijn.
Op het strand lopen een soort duiven rond, mussen, en andere pimpelmees achtige vogeltjes.
Na al het uit eten gaan, zijn we deze keer maar op ons eigen terras aan de soep met brood gegaan.

Woensdag 16 maart

We zijn vandaag naar Carmabi gereden, naar de Dive Shop. Om 13:00 uur had Marti een volgende duikles.
Het plan was om naar het rif te gaan, maar de groep werd opgesplitst en ik heb in de baai oefeningen gedaan. Mijn masker loopt steeds vol met water en masker klaren is ook niet makkelijk.
Nadat we met een ander masker zijn gaan zwemmen, ging het beter. Ook het 'pivotten' gaat nog niet goed. Hierbij moet je met je adem regelen dat neutraal blijft, door in te ademen stijg je, door uit te ademen, daal je.
Ik kan prachtig inademen en stijgen, echter pas na 10 sec uit ademenen, begin ik licht te dalen.
Alex was niet lekker vandaag, kuchen, maagpijn en darm issues. Hij heeft rustig onder de parasol gelegen, maar was niet helemaal happy.
We zijn aan het eind van de middag met Mick naar de 'Dennies' geweest. Alex nam een eenvoudige omelet, maar zelfs die smaakte hem niet.
Mick bleef gezellig slapen.

Donderdag 17 maart

Ik had een duikles om 12:00 uur, Alex was niet lekker, dus ik ben s'ochtends om 07:45 uur met Mick meegereden naar Carmabi. Alex bleef in Morena in het appartement. Daar ben ik eerst naar het Hilton hotel gelopen, 10 min lopen. Daar vandaag gaat de glass botton boat, waar we misschien op mee willen. Op die manier kan Alex ook het rig zien.
Het kost 39 dollar (of gulden?) en duurt een uur.
Het was wel zoeken op het Hilton resort, het was zeer onduidelijk waar het kantoortje van deze boot was. Ik heb wel lekker kunnen wandelen op het resort, niemand die iets aan mij vroeg ...
Uiteindelijk lag de boot aan de pier en heb ik wat gevraagd aan de medewerker op de boot. Maar ik heb geen tijdschema kunnen krijgen. Hij vaart op zaterdag om 10:00 uur en andere dagen om 12:00 uur.
Ik ben terug gewandeld en heb op mijn stoel in de Pirot Bay gewacht tot 12:00 uur. Geen straf hoor, zand, zee, zwemmen, e-reader en genoeg te zien.
Om 12:00 uur heb ik mijn eerste buitenwater duik gemaakt met Jeroen van de Dive Shop. Het was geweldig. Na de gebruikelijke issues met masker, heeft Jeroen het masker eerst strakker gezet.
Daarna zijn we afgedaald en was ik voor het eerst verder dan 3 meter diep!
Ik heb allerlei visjes gezien, een Sea Ale, koraal poliepjes (heet dat zo?) die in elkaar klappen als je er dichtbij komt ...
Op enig moment liet Jeroen mij op de dieptemeter kijken en zaten we op 15 meter. Dat mag ik helemaal niet, trainings duik mag maar tot 12 meter, blijkbaar ...
Ik kon ook op deze diepte beter omhoog en omlaag regelen, al zwengelen mijn armen nog overal. Maar ik heb een voorlopige oplossing gevonden.
Als ik mijn hand aan mijn masker houd, zit en mijn hand gefixeerd en kan dus niet zwaaien, maar druk ik ook masker wat steviger aan, waardoor het niet volloopt.
Uiteindelijk heb ik 39 minuten gedoken.
Daarna hebben we deze eerste duik gelogd en probeerde ik Alex te bellen.
Dat was ook nog een gedoe, steeds op voicemail. Ook een smsje versturen lukte niet en ik zat niet op wifi, dus geen whatsapp.
Ik kon wel een sms versturen naar Mick, dus probleem lag bij telefoon Alex. Tristan nam niet op, uiteindelijk heb ik Wilma gebeld en die heeft ALex een appje gestuurd.
Alles kwam goed, Alex had zijn telefoon nog op vliegtuig modus staan.
Ik heb mij nog even vermaakt met de krabben op het strand, veilig hoog vanaf mijn strandstoel :)

Vrijdag 18 maart

We moesten vandaag om 12:00 uur bij Dive shop zijn voor weer een duikles van Marti. To do: Confined sessie in de baai en buitenduik nummer 2.
Alles ging goed en weer nieuwe visjes gezien, een trompetvis: een soort lang dun potlood. De visjes zwommen ook 30 cm voor mijn neus, ze zijn helemaal niet bang.
Daarna hebben we geluncht in de Pirot Bay en zijn we naar Willemstad gereden. Via de drijvende brug liepen we in Otrabanda naar het Rif winkelcentrum.
Het was rond 15:00 uur maar de zon was erg warm.
Gelukkig was er wel steeds bewolking, maar de schaduw en airco van de winkels in Rif winkelcentrum was aangenaam.
We zijn even naar het cruisschip gelopen, de Jewel of the Sea.
Volgens mij waren het veel Amerikanen, we konden niet lang blijven kijken, op de pier/boulevard was geen schaduw ...
in de avond kwam Mick naar ons toe om te gaan eten bij Equus samen met Avina en Milou. Restaurant Equus (50 meter vanaf Caracasbaaiweg) is alleen open op vrijdagavond. Het was een voormalige manege en een deel ervan wordt nu gebruikt als restaurant. Je zit buiten aan grote tafels, waarboven een stalen constructie hangt. Aan de bar bestel je wat je wilt hebben: een spies met kip, of een met biefstuk/kip gemengd of een vegetarische met groente en fruit. Wij hadden eerst 3 spiesen met 6 personen. Wanneer je het op hebt, bestel je de volgende spiesen en je betaalt per spies.
De spiezen worden verticaal aan de haken gehangen boven de tafel. Verder krijg je brood en sausjes. Je eet met je handen, dus je pakt een stukje brood, daarmee haal je het stukje vlees van de spies naar beneden en dat doop je in de suas.
Zie je foto's. Het was erg gezellig.
Mick bleef gezellig slapen.

Zaterdag 19 maart

We zijn vanmorgen rustig opgestaan, Mick kon uitslapen bij ons.
Vandaag met Mick mee gereden in de Pickup naar Carmabi en de Diveshop. Serena was er al, dus we zijn gelijk om ongeveer 13:00 uur de eerste duik gaan doen, met enkele skills. Daarna even klein uurtje pauze en toen de 4e en laatste buitenduik.
Pas als aan alle skills is voldaan en de confined duiken (dichtbij in de baai) en de open water dives zijn gedaan, krijg je je Padi.
De laatste duik was erg leuk: Murene gezien, Lionfish gezien en een zeeschildpad, zie foto's.
Alex was bij Morena gebleven, maar kwam mij ophalen aan het eind van de middag. We hebben weer een keer lekker gegeten bij de Pirot Bay
Mick kwam vervolgens met Tyler en Franscesca nog even langs Morena resort, op weg naar Zanzibar zaterdagavond. Hij komt vanavond/vanacht vanuit Zanzibar bij ons slapen.
Op mijn facebook buitelen 2 berichten over elkaar heen: NL handbal Dames hebben op OKT 2 keer gewonnen en gaan daarmee naar Olympische Spelen in Rio. Bij de heren competitie 1e divisie wordt gediscussieerd wie nu periode kampioen is van 4e periode: havas, aristos, Hurry up ?

Zondag 20 maart

We hebben een lange dag gemaakt met Mick, Francesca en Evvi en Didi. We zijn gestart door naar Mick te rijden en duikspullen op te halen en te huren. Daarna zijn we naar de Oostkust gereden, over de Hato vlakte. Deze vlakte ligt tegen de oostkust aan en vanaf de rand zie je de golven beuken op de kust.
De weg startte achter een slagboom op vliegveld Hato, je moet het maat weten. We hebben een uur gereden over deze 'weg', de weg was offroad en slecht. Mick en de meiden in de Pickup hadden grote lol, Alex en ik hebben heel langzaam gereden om de Kia Picanto heel te houden.
Mick had grote lol over ons, getuige de blikken die vanuit de Pickup onze kant op kwamen.
De vlakte is winderig, rood zand, je loopt over oud dood koraal (vroeger was de valkte een koraalrif) en alles is droog.
De golven waren mooi, de sloegen tegen de hoge kust, we konden ons inderdaad voorstellen dat duiken daar aan de kust niet fijn is.
We zijn verder noordwaarts gereden over de vlakte langs windmolens, geiten en aparte kunst aan een oude klifmuur.
Daarna reden we over de gewone weg naar Westpoint.
In Westpoint zijn we eerst bij Hotel Kura Hulanda Lodge en Playa Kalki. We hebben in de schduw met uitzicht op zee geluncht en daarna even gezwommen. Playa Kalki is alweer een bounty strand, zie foto's.
Daarna zijn we 100 meter hemelsbreed met de auto naar Playa Grandi geweest, maar volgens mij was het Playa Forti ?
Daar heben we gedoken (Mick, Marti en Francesca) en hebben we naar de Seaturtles gezien. Daarna zijn we tot 18 meter gedoken op het rig en heb ik weer mooie vissen en koraal gezien.
Inmiddels was het tegen 17:00 uur dus zijn we terug gereden naar Carmabi. Daar hebben we de duikspullen ingeleverd en zijn we een afhaal maaltijd gaan halen bij een soort Chinese snackbar.
Nasi, sateh en aardappel parten. We hebben het bij Mick buiten aan tafel opgegeten.

Maandag 21 maart, dinsdag 22 maart , woensdag 23 maart

Maandag: Auto afgetankt, auto ingeleverd, Zanzibar strand en zwembad ...en heerlijk gegeten van de Gouverneur in Otrabanda (precies aan kanaal).
Dinsdag: opruimen, koffers inpakken, zwembad, lunch met Mick, naar vliegveld, afscheid van Mick, inchecken, wachten, wachten, opgestegen om 19:25 uur Curacao tijd, 8,5 uur vliegen, 5 uur tijdsverschil en tenslotte woensdagmorgen geland om 09:00 uur NL tijd op Schiphol.

Tot slot

xx xx xx xx
cactus boom bloeiend1 cactus bloeiend2

xx xx xx xx xx xx
parkiet hagedis krab trupial leguaan pelikaan